[pošta]             Automobil přesně na míru

Co chceme a co potřebujeme
    Při výběru svého pomocníka na čtyřech kolech každý geodet zvažuje jeho vlastnosti z hlediska budoucího využívání. Pokud nemá k dispozici vozů více, aby mohl své měřické skupině nabídnout k výjezdu vůz osobní, pickup, mikrobus nebo terénní speciál podle konkrétního úkolu, stojí při každém doplnění svého vozového parku před rozhodováním, jehož výsledkem je kompromis. Kompromis, který vede vždy k nutnosti slevit v některém z požadavků.
    Při zvažování tohoto problému jsme jej v naší firmě pokaždé vyřešili ve prospěch snížení nákladů na nákup i provoz, nízkých finančních nároků na pojištění i údržbu. Znamená to, že v našich barvách se výhradně prohánějí vozy Škoda. Kromě zmíněných ryze ekonomických pohnutek jsme vycházeli z dalších dobrých zkušeností s domácí značkou. Nenáročnost a spolehlivost podtrhuje velký úložný prostor modelů kombi a uspokojující jízdní vlastnosti i pohodlí při středně dlouhých přesunech.

Všechny soutěže jsme vyhráli pro Vás

    Při vlastním výkonu měřických prací jsme nuceni sjíždět mimo zpevněné silnice, na staveniště nebo polní cesty a často i mimo ně, na louky nebo strniště. Takový výlet však u Formana nebo jeho mladší sestry znamená značné riziko. A tak jsem jednou (psal se rok 1995), při příležitosti vybírání slámy a zbytků větví ze záhybů brzdových trubiček a nasazování utržených hadiček odvzdušnění benzinové nádrže, po dlouhém dni ježdění po polích a lesích v prostoru budoucí dálnice na Rozvadov, přemýšlel o tom, že jsem se celý den vlastně pohyboval v prostředí, v němž vozy Škoda řadu let šíří slávu české dovednosti. V prostředí bez cest, kde se automobily odvozené ze sériových pohybují vysokými rychlostmi zcela suverénně a bezpečně.
    Každý řidič ví, že všichni významní výrobci štědře podporují automobilový sport, aby pak těžili ze zkušeností získaných v nejnáročnější zkušebně ve formě zlepšování užitných vlastností sériových vozů. Úvahy o vlivu zvyšování tepelné a mechanické účinnosti motoru na jeho výkon nebo spotřebu, o významu enormního zatěžování součástí na vývoj nových materiálů, jejich povrchových úprav nebo motorových olejů nechme odborníkům. Skutečností zůstává, že plody úzké spolupráce průmyslu se sportem se dostávají k zákazníkům jaksi oklikou. Vynecháme-li sériové vozy sportovního ražení, můžeme pouze konstatovat, že i díky soutěžím, krosům a okruhovým závodům se kvalita a technická úroveň sériových automobilů po všech stránkách všeobecně a trvale zvyšuje.
    Při podobných úvahách jsem poměrně rychle došel k přesvědčení, že při příštím nákupu firemního auta musím využít zkušeností konstruktérů sportovních vozů přímo a ne jen prostřednictvím vývojářských supertýmů velké automobilky. Další kroky byly už nasnadě. Nedaleko naší kanceláře v Holešovicích totiž sídlí nevelká firma s více než dvacetiletými zkušenostmi s laděním motorů, konstrukcí dílů i celých vozů a také řadou sportovních i konstrukčních úspěchů na svém kontě.
    Odpověď na můj požadavek: "Pánové, nějak to zvedněte a zakryjte to, jako když chcete jet na rallye, a pak mi to prodejte," byla celkem překvapivá. Vlastně už se na tom něco dělá, jenom si chvíli počkejte, ale udělat můžeme jen to, co technická dokumentace prvovýrobce považuje za úpravu. Nesmíme překročit hranici, za kterou je povinná homologace. Ta chvíle se kapánek protáhla, ale skutečností je, že třetí vyrobený vůz řady Country (tak označuje vůz pro jízdu v přírodě firma MTX, s. r. o.), první v podobě kombi, jezdí od prosince 1997 s logem geodetické firmy.

Škoda MTX Surveyor 80PS
    Seznam možných úprav řady Country je poměrně široký, od ryze funkčních, po sportovní volant a efektní polepy palubní desky nebo sloupků dveří. Úpravy námi volené patří k té první skupině. Proto se akční model, určený převážně pro profesionální nasazení ve službách geodetů, geologů, stavbařů, lesníků a mnoha dalších profesí spojených s jízdou mimo hlavní silnice, odlišuje i názvem.
    Trakční ústrojí:
    Je samozřejmě možné si vybrat ze všech motorů pro vozy Felicia. Motor 1,3 MPI, který jsem volil pro jeho nízkou hmotnost a již zmíněnou a dobře ověřenou úspornost, lze v rámci úprav modelu Surveyor vyladit na 62 kW, jak ukazuje přiložený graf. Ještě důležitějším parametrem motoru je průběh jeho kroutícího momentu. Výsledná křivka s maximem zvýšeným o více než 10% má mimořádně plochý tvar. Zatím jen několik desítek prvních kilometrů s vozem ujetých potvrzuje vynikající pružnost upraveného motoru. Tajemství spočívá zejména ve zlepšení plnicí účinnosti snížením aerodynamických ztrát v sacím traktu potrubí a hlavy po vyleštění kanálů a změnou časování po výměně vačkového hřídele. Strmější průběh otvírání ventilů znamená zvýšení namáhání styčných ploch a vyžaduje použití kvalitnějších materiálů.
    Ten, kdo se pohybuje v terénu nebo horském prostředí častěji, může využít nabízenou změnu stálého převodu pro zvýšení stoupavosti.
    Podvozek a karoserie:
    Průchodivost obtížným terénem zvyšuje především zvednutí podvozku v kombinaci s většími (14") koly. Celkový nárůst světlé výšky činí 6 cm. Více je omezen zmíněným požadavkem na využití sériové homologace. Nedílnou součástí těchto úprav na podvozku je ochrana všech choulostivých míst na spodní části vozu. Vana motoru, převodovka, brzdové trubičky, odvzdušnění nádrže i nádrž sama jsou v bezpečí před případnými šrámy, stejně jako u soutěžního vozu. Zvýšení namáhání karoserie eliminuje výztuha mezi horními závěsy předních vzpěr Mc Pherson. Příď je chráněna na terénních vozech oblíbeným odtlačným rámem, prahy účelnými trubkovými profily. Střešní nosič je samozřejmostí.
    Interiér:
    Většinou pouze estetická vylepšení interiéru jsme oželeli a vybrali si plastovou vanu do kufru a na zvláštní požadavek jsme si nechali vyrobit zdvojenou podlahu. Vodorovná přepážka odděluje spodní část zavazadlového prostoru, kam lze uložit stativy, výtyčky, stabilizační materiál, kanistr, palice a další pomůcky hrubšího ražení, od horní, sloužící k přepravě ostatního materiálu, včetně osobních zavazadel posádky a třeba i totální stanice ve zvláštní schráně s tlumicí vystýlkou, jež je rovněž součástí dodávky vozu.

Profesionální partner
    Výsledek je na první pohled velmi příznivý. Zvýšení vozu je viditelné a spolu s většími koly jej činí mohutnějším. I za volantem je vyšší "posaz" patrný. Nový vůz vám dává najevo, že se nespokojí pouze s rolí pomocníka. S nasednutím může jeho sebevědomí přejít i na řidiče. Po nastartování motoru se pozitivní dojem jenom potvrdí. I když máme ještě před první garanční prohlídkou, takže výkonu motoru využíváme jen prostřednictvím velmi lehké nohy, přes kilogramy navíc, je Surveyor znatelně ostřejší než běžné vozy Škoda.
    Jak se osvědčí při nasazení v terénu, zhodnotíme při první akci mimo město a brzy i na prvním sněhu. Již dnes je jisté, že do našeho vozového parku přibyl automobil, jehož univerzálnost se vymyká průměru, stejně jako poměr mezi užitnou hodnotou a cenou.


    Předpokládáme, že s vlastnostmi vozu vzniklého na základě požadavků geodetů budou mít čtenáři Zeměměřiče možnost seznámit se podrobněji prostřednictvím redakčního testu.
    Případné dotazy technického i obchodního rázu Vám rádi zodpovíme osobně nebo telefonicky.

Ing. Martin Vinter

Kontaktní adresa:

GECOM, s.r.o. 
Osadní 26, 170 00 Praha 7
tel.: 02/ 66 71 11 43, 83 87 01 32
tel./fax: 02/ 66 71 00 70, email: gecom@traveller.cz


Z časopisu Zeměměřič č. 1-2/98         [obor]     [Server]