![]()
|
Odůvodnění k připravované vyhlášce
Na Webu Zeměměřiče jsme zveřejnili znění připravované vyhlášky - viz link dole. Odůvodnění Obecná část 1. Důvod předložení 1.1. Název Vyhláška, kterou se mění vyhláška
Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č. 26/2007 Sb., kterou se provádí
zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí
České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, (katastrální
vyhláška). 1.2. Zhodnocení současného stavu a identifikace problému Vyhláška 26/2007 Sb. nabyla účinnosti dnem 1. března 2007. I když se aplikace této vyhlášky v zásadě osvědčila, vyšly v průběhu jejího uplatňování najevo určité nedostatky, které je třeba napravit. Nejedná se o jednotlivý problém nebo několik jednotlivých problémů, ale o potřebu řady dílčích formulačních změn tak, aby výklad novelizovaných ustanovení byl jednoznačnější. 1.3. Stanovení cíle Cílem předkládané novely je zpřesnění některých formulací vyhlášky. 1.4. Zhodnocení rizik Nebude-li navrhovaná vyhláška přijata, výkladové problémy týkající se některých ustanovení vyhlášky zůstanou neřešeny. 2. Studie RIA S ohledem na bod 3 „Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA)“ ze srpna 2007 nebyla studie RIA zpracována, neboť obsahem navrhované novely jsou pouze změny technického charakteru nemající žádný dopad na věcnou stránku prováděcí vyhlášky. Navrhovaná právní úprava nebude mít žádný hospodářský a finanční dopad na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, žádné sociální dopady a dopady na životní prostředí. 3. Zhodnocení
souladu navrhované vyhlášky se zákonem Navrhovaná novelizace vyhlášky nevybočuje z mezí daných zmocněním v ustanovení § 30 odst. 1 písm. a) až e) katastrálního zákona. 4. Zhodnocení souladu navrhované právní
úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, a
s akty práva Evropské unie Mezinárodní
smlouvy, jimiž je Česká republika vázána, se na danou oblast nevztahují. Na
danou oblast se právní předpisy Evropské unie, judikatura soudních orgánů
Evropské unie nebo obecné právní zásady práva Evropské unie nevztahují. Zvláštní část K bodu 1 - § 2
odst. 1 Doplňuje
se definice pojmu „původní výsledek zeměměřické činnosti“ proto, aby se
odstranily spory o to, jaký je přesný význam tohoto pojmu. K bodu 2 - § 4
odst. 3 V textu
se upřesňuje, za jakých podmínek nelze dodržet výše uvedené zásady pro tvorbu
parcel. K bodu 3 - § 6
odst. V textu
se upřesňuje, že o určení souřadnicemi se jedná v případě, že tyto byly
pořízeny geodetickými nebo fotografickými metodami. V souvislosti
s tím se upravuje i odkaz na přílohu vyhlášky. K bodu 4 - § 11
odst. 4 Zástavní
právo vzniklé ze zákona podle zákona o vlastnictví bytů nevzniká konkrétním
osobám, ale vlastníkům jednotek. Proto je třeba toto zástavní právo zapisovat
nikoli ve prospěch osoby, ale ve prospěch jednotky. K bodu 5 - § 12
odst. 1 Upozornění,
která se navrhuje nově zapisovat, usnadní orientaci v katastrálním
operátu. K bodu 6 - § 13 Upřesňuje
se, že k jednoznačné identifikaci parcel nestačí uvést druh jejich
číslování, ale je třeba uvést též rozlišení parcel a u parcel evidovaných
zjednodušeným způsobem též jejich původ. K bodu 7 - § 16
odst. 1 Navrhuje
se stanovit evidenci kódu charakteristiky kvality souřadnic podrobného bodu
polohopisu v souladu se současnou praxí i v prostorech s analogovou mapou. Stanovení
evidence kódu charakteristiky kvality souřadnic podrobného bodu je navržena
obecně bez rozlišení typu katastrální mapy v § 6 odst. 2. K bodu 8 - § 16
odst. 2 Navrhuje
se upřesnit dosavadní text ustanovení, který opomíjí existenci digitalizovaných
map vyhotovených podle dřívějších předpisů v souřadnicovém systému
gusterbergském nebo svatoštěpánském. V těchto mapách se předměty jejího obsahu
vyznačují také standardizovanými mapovými značkami podle bodu 10 přílohy. K bodu 9 - § 16 odst.
3 Navrhuje
se zrušení vyznačování hranice převzaté do katastrální mapy podle dosavadního
geometrického a polohového určení v jiné zobrazovací soustavě zvláštní mapovou
značkou. Informaci o původu a přesnosti souřadnic lomových bodů na hranici
pozemku přesnějším způsobem vyjadřuje kód charakteristiky kvality. Navržená
změna vychází ze skutečnosti, že dosavadní právní úprava umožnila nejednotné
užívání této mapové značky v praxi, a proto je v současnosti její vypovídací
hodnota nízká. K bodu 10 - § 16
odst. 6 Pojem
„silniční komunikace“ se nahrazuje pojmy užívanými zákonem o pozemních
komunikacích, aniž by se fakticky cokoli měnilo. K bodu 11 - § 17
odst. 3 Pro
zajištění vyšší vypovídací hodnoty katastrálního operátu se navrhuje uvádět i
další upozornění. K bodu 12 - § 17 Pro
zajištění vyšší vypovídací hodnoty katastrálního operátu se navrhuje zapisovat
toto věcné břemeno i na listu vlastnictví domu s byty a nebytovými
prostory. K bodu 13 - § 20
odst. 2 Upřesňuje
se, které dokumenty jsou dokumentovány v informačním systému katastru
nemovitostí. K bodu 14 - § 20
odst. 3 Stanoví
se, co má být uvedeno v doložce při převedení dokumentu ve formě datové
zprávy do listinné podoby. K bodu 15 - § 29
odst. 2 Upřesňuje
se, že pravidlo uvedené v první části ustanovení platí i pro obnovu
katastrálního operátu přepracováním, přestože jejím výsledkem může být
digitální mapa. K bodu 16 - § 32
odst. 1 Navrhuje
se zapisovat údaj o titulu nebo vědecké hodnosti i na základě ohlášení. K bodu 17 - § 32
odst. 1 písm. e) Navrhuje
se měnit uvedené údaje i na základě ohlášení ověřeného porovnáním s údaji
evidence obyvatel. K bodu 18 - § 37
odst. 3 Ustanovení
se nově formuluje vhodnějším způsobem. Přitom se stanoví, že zápis celého
geometrického plánu se provede pouze tehdy, pokud o to navrhovatel požádá.
Nebude tedy docházet k situacím, kdy k zápisu celého geometrického
plánu dojde v případě, kdy si to navrhovatel nepřeje. K bodu 19 - § 37
odst. 5 Navrhovaná
změna vychází ze skutečnosti, že nesoulad mezi údaji ve smlouvě a údaji
katastru ohledně označení pozemků může v případě, že se nejedná o chybu,
nastat ze dvou důvodů. Jedním z nich je okolnost, že se po podpisu smlouvy
změní konfigurace a označení pozemků, zpravidla v důsledku zápisu na
základě geometrického plánu předloženého vlastníkem pozemku. Za této situace se
navrhuje, aby identifikaci parcel ke smlouvě přiložil navrhovatel, a ne aby si
ji tak jako dosud opatřoval katastrální úřad. Druhým z nich je okolnost, že po
podpisu smlouvy, ale před podáním návrhu na vklad, byla vyhlášena platnost
nového katastrálního operátu. V takovém případě si katastrální úřad
pozemky ztotožní sám, aniž by se identifikace parcel vyhotovovala. K bodu 20 - § 39
odst. 3 Vzhledem
k tomu, že u pravomocných rozhodnutí je katastrální úřad vázán pouze
výrokem rozhodnutí, jevilo se jako žádoucí, aby se zápisy do katastru prováděly
jen na základě takových rozhodnutí, u nichž je přímo z výroku jasné, jaký
zápis má být proveden. Tak se také v převážné většině případů děje, a i
judikatura soudů uznává, že žaloby mají být formulovány tak, aby výrok samotný
vyjadřoval, jaký zápis má být do katastru proveden. Jsou však výjimky, ve
kterých takový výrok není možné dosáhnout, a přitom je žádoucí zápis do
katastru provést bez dalšího. Tak je tomu v případě, kdy Nejvyšší soud
nebo Ústavní soud zruší pravomocné rozhodnutí nižšího soudu o určení práva (viz
katedrála Sv. Víta), když soud prohlásí dražbu nemovitosti za neplatnou (podle
zákona o veřejných dražbách lze žalovat pouze neplatnost dražby), v případě
nahrazení rozhodnutí pozemkového úřadu o vlastnictví restituenta rozhodnutím
soudu, v jehož výroku je uvedeno, že restituent vlastníkem není,
v případě duplicitního zápisu vlastnictví, k jehož odstranění podá
žalobu ten, koho soud za skutečného vlastníka neoznačí (výrok soudu pak zní
„Žaloba se zamítá), atp. S ohledem na výše uvedené se text vyhlášky
upravuje, a podrobněji bude věc řešena metodicky v souladu
s ustálenou judikaturou a praxí. K bodu Podle
ustanovení § 360 odst. 1 zákona č. 125/2008 Sb. platí: „Změnou právní formy
právnická osoba nezaniká ani nepřechází její jmění na právního nástupce, pouze
se mění její vnitřní právní poměry a právní postavení jejích společníků.“ Proto
změnou právní formy nedochází ke změně vlastníka. Protože se vlastník nemění,
nelze nadále uvažovat o zápisu změny vlastníka záznamem. K bodu 23 - § 41
odst. 2 Podle
nálezu Ústavního soudu č. 307/2007 Sb. působí odstoupení od smlouvy pouze mezi
smluvními stranami. Nelze proto vyhláškou řešit, jak působí vůči osobě, která
nebyla účastníkem smlouvy, od které bylo odstoupeno. K bodu Navržené
ustanovení reaguje na novou situaci, která může nastat v souvislosti
s insolvenčním řízením. K bodu 26 - § 43
odst. 2 Navržené
ustanovení reaguje na novou situaci, která může nastat v souvislosti
s vyvlastňovacím řízením. K bodu 27 - § 43
odst. 5 Navržené
ustanovení reaguje na novou situaci, která může nastat v souvislosti
s územním plánováním. K bodu 28 - § 44
odst. 1 Navrhuje
se, aby jako důkaz o úmrtí určité osoby mohlo být předkládáno i rozhodnutí o dědictví
po této osobě. Usnadní se tím např. situace dědiců při výmazu věcných břemen
omezených na dobu života zůstavitele. K bodu 29 - § 47
odst. 3 Novela
pamatuje na případy, kdy účinky rozhodnutí nastávají před jeho právní mocí. K bodu 30 - § 52 odst. 3
písm. b) Upřesňuje
se postup při opravě chyby v geometrickém a polohovém určení nemovitosti
vzniklé zřejmým omylem při vedení a obnově katastru [§ 8 odst. 1 písm. a)
katastrálního zákona] nebo vzniklé nesprávnostmi v listinách, podle nichž bylo
geometrické a polohové určení zapsáno v souvislosti se zápisem práva formou
záznamu. K provedení opravy podle listiny založené ve sbírce listin nebo podle
opravené listiny podle § 8 odst. 2 katastrálního zákona není důvodné požadovat
předložení písemného prohlášení vlastníků. V
souvislosti s vyznačováním rozsahu věcného břemene k části pozemku jako
zvláštního prvku polohopisu katastrální mapy podle § 16 odst. 4 vzniká potřeba
právní úpravy dalšího vedení údajů o tomto rozsahu. Rozsah věcného břemene k
části pozemku je často vymezen vzdáleností od hranice pozemku, při změně údajů
o hranici je nutné současně změnit i údaje o rozsahu tohoto věcného břemene. K bodu 31 - § 52 odst. 4 Při
opravě chybného zobrazení v katastrální mapě se postupuje podle odstavce 3.
Nemovitosti mohou být podle § 6 odst. 1 geometricky a polohově určeny pouze
zobrazením hranic v katastrální mapě, v případě existence souřadnic S-JTSK
lomových bodů jsou nemovitosti geometricky a polohově určeny nejen těmito
souřadnicemi, ale také zobrazením spojnic bodů v katastrální mapě. K bodu 32 - § 55 odst. 2
písm. c) Písemná
pozvánka podle dosavadní právní úpravy dostatečně neupozorňovala vlastníka
nemovitosti na povinnosti stanovené mu katastrálním zákonem a na možný postih v
případě nesplnění těchto povinností. To mělo často za následek značné množství
převzatých hranic v obnoveném katastrálním operátu a tím menší přesnost
výsledného katastrálního operátu a nižší využitelnost údajů pro účely stanovené
v § 1 odst. 3 katastrálního zákona. K bodu 33 - § 57 odst. 3
písm. b) Opravuje
se chyba z přepisu. K bodu 34 - § 63 odst. 6 Navrhuje
se sjednocení postupu při výpočtu výměr v digitálních katastrálních mapách [§
16 odst. 1 písm. a)] a v katastrálních mapách digitalizovaných [§ 16 odst. 1
písm. c)]. Změna souvisí se změnou § 29 odst. 2. K bodu 35 - § 63 odst. 8 Dosavadní
právní úprava předpokládala možnost stanovit principy dalšího vedení
katastrální mapy na základě zhodnocení dosaženého souladu přepracované katastrální
mapy se skutečným stavem v terénu při obnově katastrálního operátu. Zkušenosti
s přepracováním katastrálních map do podoby katastrální mapy digitalizované v
S-JTSK tento předpoklad zcela nepodpořily, navrhována je proto úprava, kdy
způsob zobrazení konkrétní změny do katastrální mapy bude záviset na přesnosti
geometrického a polohového určení změnou dotčených parcel (bod 16 přílohy). K bodu 36 - § 67 písm.
d) Opravuje
se chyba z přepisu. K bodu 37 - § 69 odst. 1
písm. a) Novela
reaguje na změnu užívané terminologie v souvislosti s rozvojem jiných
globálních navigačních družicových systémů, než je americký GPS NAVSTAR. K bodu 38 - § 69 odst. 1
písm. b) Přesnost
souřadnice bodů v terénu jednoznačně identifikovatelných, určených v S-JTSK s
požadovanou přesností vůči nejbližším bodům polohového bodového pole, které
však geometricky a polohově neurčují některou nemovitost evidovanou v katastru,
není v katastru vyjádřena kódem charakteristiky kvality. Dosavadní právní
úprava vylučovala použití těchto bodů jako geometrického základu podrobného
měření. K bodu 39 - § 71 odst. 1
písm. a) Změna
je důsledkem změny § 77 odst. 1. Technologie globálního navigačního družicového
systému je odbornou literaturou převážně zařazována pod geodetické metody. K bodu 40 - § 71 odst. 9 Změna
je důsledkem změny § 69 odst. 1 písm. a). K bodu 41 - § 73 odst. 1
písm. a) Opravuje
se chyba z přepisu. K bodu 42 - § 77 odst. 1 Označení
souřadnic kódem charakteristiky kvality 3 není možné u bodů, jejichž poloha je
určena v závislosti na dosavadním polohopisu katastrální mapy s nižší přesností
(např. výpočet průsečíku s hranicí pozemku), přitom dosavadní polohopis nelze v
katastru zpřesnit postupem podle § 19a odst. 4 katastrálního zákona a
souvisejících ustanovení této vyhlášky (§ K bodu 43 - § 78 odst. 2
písm. d) Vypouští
se text, který je uveden duplicitně (srv. bod 17.12 přílohy). K bodu 44 - § 78 odst. 2
písm. e) Skutečnosti
uvedené v § 52 odst. K bodu 45 - § 78 odst. 6 Věta na geometrickém plánu upozorní
navrhovatele, že bez souhlasného prohlášení o shodě na průběhu hranic pozemků
sepsaného vlastníky dotčených nemovitostí nelze stav zjištěný v terénu
vyhotovitelem geometrického plánu považovat za nesporný a nelze zapsat
zpřesněné geometrické a polohové určení pozemků. Z toho důvodu nelze zapsat do
katastru ani na toto zpřesnění navazující změny vyznačené v geometrickém plánu. K bodu 46- § 80 odst. 3 Zrušuje
se úprava lhůty. Problematiku obecně upravuje správní řád. K bodu 47 - § 80 odst. 7 Tuto
část ustanovení nelze z důvodu procesních překážek aplikovat. K bodu 48 - § 85 odst. 1 Praxe
přináší konkrétní nestandardní situace, kdy taxativní výčet podkladů pro
vytyčení hranice pozemku se stanovenou prioritou využití omezuje vytyčovatele v
uplatnění odborných znalostí. Základním podkladem pro vytyčení hranice pozemku
je vzhledem k § 19a odst. 1 katastrálního zákona geometrické a polohové určení.
Pro vytyčení se využije výsledek zeměměřické činnosti, podle kterého bylo
geometrické a polohové určení do katastru vyznačeno, přitom lze subsidiárně využít
i ostatní výsledky zeměměřických činností. K bodu 49 - § 85 odst. Upravují
se odkazy v souvislosti se změnou bodů K bodu 50 - § 85 odst. 7
až 9 Upravují
se náležitosti souhlasného prohlášení podle odstavce 6. Ve vztahu k § 19a odst.
4 katastrálního zákona se doplňuje, že pokud je možno z údajů původního
výsledku zeměměřické činnosti [§ 2 odst. 1 písm. i)]
pozemek
geometricky a polohově určit s vyšší přesností oproti stavu evidovanému, není
nutné pro zápis zpřesněného geometrického a polohového určení požadovat
doložení nově sepsané listiny. Jedná se například o dopočet souřadnic S-JTSK
podle měřených údajů původního výsledku zeměměřické činnosti, na podkladě kterého
byly dříve v katastru nemovitosti vyznačeny pouze grafickým způsobem. V
souvislosti s vyznačováním rozsahu věcného břemene k části pozemku jako
zvláštního prvku polohopisu katastrální mapy podle § 16 odst. 4 vzniká potřeba
právní úpravy dalšího vedení údajů o tomto rozsahu. Rozsah věcného břemene k
části pozemku je často vymezen vzdáleností od hranice pozemku, při změně údajů
o hranici je nutné současně změnit i údaje o rozsahu tohoto věcného břemene. K bodu 51 - § 91 odst. 2 V
souvislosti s vyznačováním upozornění na spornou hranici do souboru popisných
informací podle § 12 odst. 1 písm. g) se upravuje doplňování upozornění na
sporné hranice, které byly podle dosavadní právní úpravy vyznačeny pouze v
katastrální mapě. K bodu 52 - § 92 Upřesněn
je zvláštní postup při vyznačování změn v prostorech, ve kterých vlivem lidské
nebo přírodní činnosti (například poddolováním nebo sesuvem) dochází v terénu k
posunům znemožňujícím dodržení stanovené přesnosti. K bodu 53 - § 98a Jedná
se o přechodné ustanovení o výmazu zástavních práv u dokončovaných konkursních
řízení podle již zrušeného zákona o konkursu a vyrovnání. K bodu Uvedení
do souladu s § 3i písm. e) zákona č. 252/1997 Sb. K bodu 56 – Poznámka 2 k
bodu 4 přílohy Text
upraven do souladu s ustanovením čl. II odst. 2 vyhlášky č. 113/2000 Sb.
Ustanovení nelze aplikovat u obnovy katastrálního operátu přepracováním.
Prověření těchto údajů evidence katastru se skutečným stavem v terénu je podle
§ 56 odst. 3 písm. c) součástí zjišťování hranic prováděného komisí pouze při
obnově katastrálního operátu novým mapováním. K bodu 57 – bod 9.8
přílohy Vypuštěn
nadbytečný údaj o letopočtu, jehož správnost je zpochybnitelná. K bodu 58 – bod 10.2
přílohy Doplněna
v praxi používaná mapová značka pro bod označený dočasně podle § 57 odst. 2. K bodu 59 – bod 10.3
přílohy V
souvislosti se změnou § 16 odst. 3 se navrhuje ponechání mapové značky jen pro
potřeby odlišení hranice v terénu neoznačené v náčrtu zjišťování hranic. K bodu 60 – bod 10.3
přílohy Změna
je důsledkem změny § 16 odst. 3. Upřesňuje se použití značek č. K bodu 61 – bod 10.4
přílohy Zavedena
nová mapová značka pro rozlišení pozemků s druhem pozemku zastavěná plocha a
nádvoří bez evidované budovy na tomto pozemku. K bodu 62 – bod 10.8
přílohy Změna
v důsledku změny bodu 10.3 přílohy. K bodu 66 – bod 12.7
přílohy Změna
v důsledku změny § 69 odst. 1 písm. a). K bodu 64 – bod 12.10
přílohy Upravena
terminologie ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze.
Kritérium přizpůsobeno možnostem moderních technologií a sjednoceno s bodem 13
přílohy. K bodu 65 – bod Ustanovení
upraveno z důvodu obtíží při interpretaci. Kritérium pro testování souboru s
normálním rozdělením opraveno na 40% z důvodu dvojrozměrnosti souřadnicové
chyby. K bodu 66 – bod 13
přílohy Za
účelem sjednocení výkladu se ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v
Praze navrhuje zpřesnění textu dosavadního ustanovení. K bodu 67 – bod 14.1
přílohy Změna
důsledkem změny § 29 odst. K bodu 68 – bod 14.4
přílohy Změna
důsledkem změny § 29 odst. K bodu 69 – bod 14.6 písm.
b) přílohy Opravuje
se chyba z přepisu. K bodu 70 – bod 14.8 přílohy Upřesňuje
se text v souladu s postupem při výpočtu výměr užitým ve vzoru. K bodu 71 – bod 14.10
přílohy Navrhuje
se sjednocení mezních odchylek ve výměrách parcel v katastrálních mapách v
analogové podobě s odchylkami v katastrálních mapách v podobě digitální. K bodu 72 – bod 14.11
písm. b) Změna
je důsledkem změny bodu 14.10 přílohy. Ustanovení doplněno z důvodu
nejednotného dosavadního výkladu. K bodu 73 – bod 14.12
přílohy Změna
je důsledkem změny bodu 16.26 přílohy. K bodu 74 – bod 15
přílohy Za
účelem sjednocení výkladu se navrhuje zpřesnění textu dosavadního ustanovení.
Zároveň se navrhuje sjednocení kritérií a postupů při posouzení přesnosti
zobrazení polohopisu katastrálních map v analogové a digitální podobě. K bodu 75 – bod 16.3
přílohy V
souvislosti s vyznačováním rozsahu věcného břemene k části pozemku jako
zvláštního prvku polohopisu katastrální mapy podle § 16 odst. 4 vzniká potřeba podrobnější
právní úpravy dalšího vedení údajů o přesnosti určení tohoto rozsahu. K bodu 76 – bod 16.3
přílohy Ustanovení
doplněno z důvodu nejednotného dosavadního výkladu. K bodu 77 – bod 16.10
přílohy V
souvislosti se změnou bodu 17.7 písm. c) se upravuje zobrazení podrobných bodů ve
vzoru. K bodu 78 – bod 16.18
přílohy Změna
v důsledku změny § 69 odst. 1 písm. a). K bodu 79 – bod 16.20
přílohy V
souvislosti s principy
redakce |
|