[Home Page]


OBSAH ČÍSLA
05/2003

Resort ČÚZK

  • Do vašeho šuplíku mapy na stisk knoflíku
  • Aktuálnost údajů z katastru na internetu
  • Volba budoucnosti - GIS nebo geodezie
  • Stav digitalizace katastrálních území k 31.3.2003

    Katastr nemovitostí

  • GP v lomu a digitalizace sahové KM
  • GP v lomu a digitalizace sáhové KM
  • Aktuálnost údajů z katastru na internetu
  • Ombudsman o katastru i komerční zeměměřické sféře
  • Stav digitalizace katastrálních území k 31.3.2003
  • Je KMD to nejlepší pro vývoj našeho KN a pro naše i budoucí geometry?
  • Deklarace o katastru v EU

    Geodézie

  • 8. stavební veletr v Brně
  • Studium geodezie netradičně
  • Postavení geodetů v soukromém sektoru

    Kartografie

  • Do vašeho šuplíku mapy na stisk knoflíku
  • MAPA ROKU 2002 - Galerie přihlášených produktů
  • Matematické nuance map pro volný čas

    Pozemkové úpravy

  • Pozemkové úpravy IX
  • Dělení pozemku

    GIS

  • Aktuálnost údajů z katastru na internetu
  • IS armády byly doma kritizovány a ve světě oceněny
  • 8. stavební veletr v Brně
  • Jaká byla firemní účast na jarní konferenci gisařů na Seči s pohledem do jednoho z workshopů
  • Bentley and ESRI Announce AEC GIS Interoperability Initiative
  • Volba budoucnosti - GIS nebo geodezie
  • Studium geodezie netradičně
  • ESRI uvedla GIS Data ReViewer verze 4.2
  • Stav digitalizace katastrálních území k 31.3.2003

    GPS

  • Jak zvýší Galileo přesnost určení polohy?

    DPZ

  • Digitální planeta Země na obzoru
  • Společnost pro fotogrammetrii a DPZ zasedala v prosinci 2002

    Fotogrammetrie

  • Společnost pro fotogrammetrii a DPZ zasedala v prosinci 2002

    Software

  • Znalosti o G+K na gymnáziu
  • Uplatnění systému MISYS při povodních v roce 2002

    Různé

  • Zemřel Ing. Ivan Váša z Geodézie Krkonoše
  • Zvýšení minimální mzdy a zdravotního pojištění OSVČ od 1. 1. 2003
  • Kedy sa geodeti budú mať o niečo lepšie?
  • Odpověď soudruhovi
  • K seriálu o sametové revoluci v G+K

    Školství

  • Digitální planeta Země na obzoru
  • Volba budoucnosti - GIS nebo geodezie
  • Studium geodezie netradičně
  • Studijní obory k problematice GIS na vysokých školách v ČR
  • Kedy sa geodeti budú mať o niečo lepšie?
  • HUSOVKA v novém lesku
  • Geodeti do světa
  • Jak proběhlo tradiční G++ tentokrát?
  • Zeměměřictví nebo geomatické inženýrství?

    Internet

  • Do vašeho šuplíku mapy na stisk knoflíku
  • Aktuálnost údajů z katastru na internetu
  • MAPA ROKU 2002 - Galerie přihlášených produktů

    Historie

  • Komora geodetů a kartografů - malý pohled do historie
  • Odpověď soudruhovi
  • K seriálu o sametové revoluci v G+K

    Přečtěte si

    Zajímavosti

  • Do vašeho šuplíku mapy na stisk knoflíku
  • Geodetka princeznou
  • Historie zeměměřictví - dodatky (2. díl)

    Z domova

  • 8. stavební veletr v Brně
  • MAPA ROKU 2002 - Galerie přihlášených produktů
  • Digitální planeta Země na obzoru
  • Zemřel velký geodet
  • Ombudsman o katastru i komerční zeměměřické sféře
  • Pozemkové úpravy IX
  • Studium geodezie netradičně
  • Zeměměřiči pracují off-road
  • Jak proběhlo tradiční G++ tentokrát?
  • Společnost pro fotogrammetrii a DPZ zasedala v prosinci 2002

    Ze zahraničí

  • IS armády byly doma kritizovány a ve světě oceněny
  • Geodetka princeznou
  • Rakouské geodetické dny

    ČSGK

  • Rakouské geodetické dny
  • Zemřel Ing. Ivan Váša z Geodézie Krkonoše
  • Zemřel velký geodet
  • Postavení geodetů v soukromém sektoru

    KGK

  • Zemřel Ing. Ivan Váša z Geodézie Krkonoše
  • Zemřel velký geodet
  • Komora geodetů a kartografů - malý pohled do historie
  • K seriálu o sametové revoluci v G+K

    NZK

  • NZK č. 6/2002
  • Jak zvýší Galileo přesnost určení polohy?

    Úvodník

  • Co nezměříme, vyrovnáme!

    Katalog

    Vševědna

  • GP v lomu a digitalizace sahové KM
  • GP v lomu a digitalizace sáhové KM
  • Volba budoucnosti - GIS nebo geodezie

    Zeměměřičský věstník

  • Jak jsem viděl »sametovou revoluci« v geodezii a kartografii - 5. část

    Zeměměřická oborová rada

    Průvodce číslem

    Sborník rozhodnutí

    Historie novinek

    Archív

    Neplatiči

    Památky

    Informace pro předplatitele

    Používané zkratky - Zkratkovník

    Vševědna

    Diář

    Krádeže

    Volná místa - Z první ruky

    SECOND HAND - Z druhé ruky

    Objednávky

    Píšete nám

    Koncepce oborů zeměměřictví
    a katastru nemovitostí-příspěvky

    Galerie katastrálních map

  • Studijní obory k problematice GIS na vysokých školách v ČR

    Příspěvek Leny Halounové a Růženy Zimové z katedry mapování a kartografie Stavební fakulty ČVUT, který byl prezentován začátkem října 2002 na konferenci MIS/UDMS v Praze, obsahuje přehled studijních oborů k problematice GIS na 15 (veřejnoprávních) vysokých školách, zahrnujících 29 fakult, přibližně 65 studijních programů a 85 studijních oborů.

    V přehledu jsou (v abecedním pořadí) uvedeny vysoké školy, fakulty, studijní programy (bakalářské i magisterské/ing., číslo označuje obvyklou délku studia), studijní obory a předměty z problematiky GIS, zařazené na uvedených oborech do studijních plánů. Pokud byly potřebné informace v době sestavování přehledu (červen 2002) k dispozici, jsou předměty charakterizovány týdenním hodinovým rozsahem (počet výukových hodin přednášek + počet výukových hodin cvičení), dále jsou předměty volitelné označeny "v", povinně volitelné "pv", předměty bez označení spadají do povinného studijního plánu. Z důvodu omezeného rozsahu (pro publikaci ve sborníku konference MIS) jsou uvedeny jen předměty přímo spadající do oblasti GIS či dálkového průzkumu Země (DPZ) a nejsou zde zahrnuty další důležité předměty (ať již návazné či předcházející) z oblasti informatiky, geodezie a kartografie, fotogrammetrie, geografie atp. Podrobnější údaje o výuce lze ve většině případů získat na www stránkách jednotlivých vysokých škol a jejich fakult.

    Přehled studijních oborů

    Sběr informací

    • CAGI (2000, 2001) - pilotní projekt v gesci MV (www.cagi.cz)
    • aktualizace údajů - květen až červen 2002 (MIS): www, Přehled akreditovaných studijních programů... MŠMT (UN), vyžádané informace z některých fakult

    Zaměření studijních oborů s výukou GIS

    • geoinformatika (GIS, informatika, geomatika)
    • přírodovědné (geografie, kartografie, ekologie)
    • technické (geodézie a kartografie, stavebnictví a architektura, vodní hospodářství a vodní stavby, dopravní inž., systémové inž., inženýrská ekologie)
    • pedagogické (učitelství geografie, informatiky)
    • zemědělské (+ lesnictví, zahradnictví)
    • vojensko-technické (geodézie a kartografie)
    • ekonomicko-správní

    Začlenění výuky GIS do studijních plánů - tři základní způsoby

    • výuka jednoho nebo dvou předmětů z problematiky GIS v rámci existujících studij. plánů různých oborů
    • komplexní integrace výuky GIS do existujícího (souvisejícího) oboru
    • samostatný studijní obor zaměřený na výuku geoinformatiky a GIT a teprve následně na aplikace takto získaných poznatků do různých oblastí lidské činnosti
    1. Výuka jednoho nebo dvou předmětů z problematiky GIS v rámci existujících studijních plánů různých oborů
      • většina vysokých škol: Stavební fakulta ČVUT Přírodovědecká fakulta UK a další
    2. Komplexní integrace výuky GIS do existujícího (souvisejícího) oboru
      • Masarykova Univerzita v Brně
      • Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně
      • Univerzita Palackého v Olomouci
      • Univerzita Pardubice
      • Vojenská akademie v Brně
      • Západočeská univerzita v Plzni
    3. VŠ se samostatným studijním oborem zaměřeným primárně na výuku geoinformatiky a geoinformačních technologií
      • VŠB - Technická univerzita Ostrava

    Situace na vysokých školách

    • přechod na strukturované studium = bakalářské (3 - 4 r.) + navazující magisterské (1,5 - 2 r.)
    • zavádění nově akreditovaných studij. programů a oborů, význam celoživotního vzdělávání
    • nárůst počtu studentů
    • podmínky ovlivňující kvalitu výuky
    • finanční
    • technické
    • personální
    • externí spolupráce (zejména sw firmy)

    Závěr

    • zpracovaný přehled poskytuje základní představu o začlenění výuky GIS do stávajících studijních plánů vysokých škol
    • zahrnuje výčet předmětů zejména z oblasti GIS a DPZ, částečně i kartografie (pro přílišnou obsáhlost nebylo možné uvádět všechny předměty, které jsou pro výuku GIS nezbytným předpokladem)
    • potřeba aktualizace a doplnění údajů
    • rozvoj vzdělávání odborníků jako podpora vytváření prostorové datové infrastruktury (NGII) - využití potenciálu prostorových dat

    Případné náměty na aktualizaci přehledu zašlete laskavě na adresu zimova@fsv.cvut.cz.

    Celé znění příspěvku překračuje možnosti publikování v časopise, ale naleznete jej na adrese: http://gama.fsv.cvut.cz/gk/K153.

    redakce

    vyvěšeno: 20.05.2003
    ID článku: 763              Používané zkratky


    Z časopisu Zeměměřič č. 03-05
    [Server] [Pošta]
    vytisknout

    Školství

  • ISAF & Geomatika v projektech a Plan4All konference na zámku Kozel
  • Bentley Systems přijímá přihlášky do soutěže Be Inspired 2017 oceňující přínosy BIM v oblasti infrastruktury