Katastr nemovitostí ČR - jaký je a jaký by měl být
- úvaha možná zbytečná, podkladové body pro seminář o KN, 24. 11. 2000.
Pokud se zeptáte běžných uživatelů na KN ČR - jaký by měl být, pak asi obdržíte následující odpovědi:
- bez front - zadarmo
- proč musím s každou blbostí chodit na úřad
- proč mi to ta paní nemůže zapsat na počkání ...
Osoba trochu znalá by asi dodala:
- kompaktní
- úplný
- přesný
- spolehlivý
- bez chyb ....
Uvedené požadavky se asi dají shrnout do jednoho pojmu "kvalita".
Zde pak nastává čas pro otázky:
"Jak kvalitní vlastně katastr je?"
"Jak vyšší kvality katastru dosáhnout?"
K otázce první na první pohled není těžká odpověď - zejména pro osobu znalou dané problematiky. Zřejmě by však jakési zásady kvality měly být asi obecně dány nějakou definicí, zejména pokud se jedná o takovou věc jako je katastr. A protože katastr je ze zákona, tak by kvalita měla být asi v jakési základní vymezující formě součástí zákona. Primárním zákonem pro KN je stále ještě zákon 344/92 Sb (po novelách). Pokud však v něm budete hledat nějaké přímé vyjádření kvality (základní charakteristiky), pak je asi nenajdete. Nepří- mých charakteristik se však dá najít hned několik, např.:
- § 13 - důvody obnovy katastrálního operátu "...v důsledku značného počtu změn, nedostatečné přesnosti, nevyhovuje-li měřítko KM!, ztrátě či poškození operátu..."
- § 15 - "Při obnově katastrálního operátu přepracováním se vypočtou a do katastru zavedou výměry parcel vypočtené ze souřadnic grafického počítačového souboru, pokud nebyly dříve určeny přesněji z údajů zjištěných měřením v terénu."
- § 19 - Geometrický plán musí ... svými náležitostmi a přesností odpovídat platným předpisům...
- § 21 - Katastr je veřejný.
Přitom se připouští i "nekvalita", protože § 8 mluví o opravě chyb v katastrálním operátu.
Řadu otázek "kvality" však jasněji vymezuje vyhláška č. 190/96 Sb. i zákon č. 200/94 Sb. o zeměměřictví a příslušná prováděcí vyhláška č. 31/95 Sb. Celkově je však možné konstatovat že přímé vymezení kvality katastru, co je a jak je dána, neexistuje.
Relativně trochu jasnější situace je v otázce druhé. Zde jdou rozlišit dva základní přístupy:
- změna (zkvalitnění) skokem (nepředpokládejme proces zhoršení) - sem by šlo zahrnout nové mapování, přepracování SGI (D-SGI), využití výsledků PÚ, ale i revizi údajů katastru a převzetí výsledků zeměměřických činností,
- změna (zkvalitnění) průběžnou aktualizací (vedením) - s využitím zejména GP, ZPMZ, protokolu OR, ale i revizi údajů katastru a převzetí výsledků zeměměřických činností.
Položme si otázku, za jak dlouho a za jakých podmínek je reálné, aby byl celý katastr (tedy všechna k. ú.) "kvalitní" při použití některých v současnosti nejvíce používaných metod a postupů.
Poměrně jasná je situace s KPÚ v kombinaci s domapováním intravilánu.
Pokud uvažujeme za přijatelný požadavek časový horizont 20 let (srovnejme s dobou nového mapování při zakládání katastru v minulém století), pak nám vyjde:
- nutnost ročně zpracovat cca 500 - 600 k. ú.,
- což představuje roční náklady ve výši 2,4 mld. Kč.
- a nutnost zvýšit kapacitu úřadů katastru o cca 1000 - 1200 lidí pracujících na tomto úkolu.
Pokud však vezmeme za reálné období 50 let (!!!), pak dostaneme vcelku reálné současné hodnoty:
- 200 - 250 k. ú. ročně
- s ročními náklady ve výši 0,96 mld. Kč.
- bez potřeby navýšení pracovních sil.
V tomto případě zároveň však musí být nastolen takový systém vedení a údržby katastru, aby nové mapování bylo možné a přijatelné až za 50 let. Zkuste také vysvětlit někomu za takových 20 - 30 let, proč má stále ještě KM sáhovou a analogovou!?
V případě obnovy přepracováním (D-SGI), vycházíme-li z požadavku dokončení digitalizace do konce r. 2006:
- to představuje zpracovat přibližně 2000 k. ú. ročně
- podle dosavadních výkonnostních zkušeností potřebu nasadit na tento úkol asi 600 pracovníků
- bez dalších význačnějších požadavků na zvýšení nákladů.
To vše je stále v současných reálných možnostech resortu. Základní podmínkou však je, že se tak uskuteční bezodkladně, a to není možné bez urychleného přijetí některých "definitivních" zásad, kroků a opatření.
Většině odborných pracovníků je však již jasné, že uvedeným postupem nedojde k takovému zkvalitnění (měřickému) katastru o jakém většina "katastrálníků" uvažuje a sní. Tedy tento postup řeší hlavně efektivitu vedení KN tím, že pro jeho vedení se použije prostředků IS/IT.
Je potřebné a nezbytné koncipovat katastr jako IS/IT, flexibilní, otevřený a přístupný změnám a pokud to v současnosti není moc plně možné tak, aby tento přechod byl v dalším období co nejjednodušeji možný.
Je tedy nutné konstatovat:
- zkvalitnění katastru postupem založeným na novém mapování je nereálný, zejména z důvodů přijatelných časových horizontů při současných ekonomických možnostech a výhledech,
- obnova přepracováním se jeví z hlediska termínového i dalších podmínek jako reálná a schůdná, vyvstává zde však potřeba určení postupů a přístupů dalšího zkvalitňování (vedení) katastrálního operátu.
Z uvedeného plyne, že základ dalšího zkvalitňování katastru je nezbytné založit na faktu a požadavku založeném na systémově průběžném a denním vedení.
To však vyžaduje přijmout takové zásady, které by s minimálními změnami přežily rok 2020.
To lze učinit jen a pouze na vizi katastru a jeho budoucnosti na a za dalších 20 let, tedy na odhadu vývoje celkové situace, podmínek (prostředků) i možností, ale i otázce odhadu kam např. půjdou informační technologie během příštích 10 let? Tedy "Koncepce katastru".
V současnosti však stále ještě stojíme na počátku této cesty a blížeji před námi stojí otázky: "Jak postupovat při vlastní D-SGI" a "Jak vést D-SGI"? Je jasné, že na tyto otázky by byla lehčí odpověď, pokud by byla jasná forma a struktura a zásady vedení katastru. A pak i otázka položená v úvodu se asi nebude zdát tak zcestná a pojem "kvalita katastru" by měla mít reálnější a zřetelnější obrysy.
Možná by bylo vhodné při nějaké novele katastrálního zákona tento doplnit např. o následující ustanovení:
Katastrální operát je charakterizován:
- jednotným geodetickým referenčním systémem - souřadnicový systém Jednotné trigonometrické sítě katastrální,
- jednotným výškovým systémem - výškový systém Balt po vyrovnání,
- vymezením kvality geometrického a polohového určení,
- vzájemnou jednoznačnou vazbou jednotlivých části katastrálního operátu,
- časovou sousledností a úplností údajů katastru.
Ing. Tomáš Babický
KÚ Litoměřice
Vyvěšeno: 16.2.2001