Zeptali jsme se...
Ing. Petra Poláka - předsedy ČSGK
- ,Má vzniknout Zeměměřická komora ze zákona?"
- ,Jednoznačně ano. Důvody:
- Současná Komora geodetů a kartografů je ustavena podle obecného zákona o sdružování občanů. Proto nemá, a podle stanov registrovaných u ministerstva vnitra ani nemůže mít žádná práva (a povinnosti) související s profesní samosprávou oboru zeměměřictví. Samosprávou se zde rozumí především zákonem vymezený dohled nad kvalitou a nad podmínkami poskytování vybraných zeměměřických služeb soukromých společností a samostatných podnikatelů ověřovaných podle zákona o zeměměřictví úředně oprávněnými zeměměřickými inženýry.
Současný stav je takový, že pokud zákazník obdrží nekvalitní zeměměřické dílo, nemá v podstatě možnost časově účinné stížnosti a vymahatelnosti svého práva na náhradu, protože s výjimkou dohledu nad produkcí geometrických plánů, vytyčení vlastnických hranic nebo zeměměřických činností pro účely katastru a státního mapového díla, které spadají do působnosti dohledu ZKI, státní orgány - jako příkladně stavební úřady, živnostenské úřady atd. - nemají kvalifikaci a kapacity na posouzení kvality či nekvality díla a rychlého postižení viníků. Poškozený pak má jedinou možnost - obrátit se na soud a očekávat, že soudce si sežene dostatečně odborného, eticky zdatného a nezávislého znalce (kde ho však hledat při směšné výši poplatků soudů), který vše prověří a možná dá straně žalující za pravdu.
- Zeměměřická komora ustavená podle speciálního zákona obdobného jako 12 existujících profesních komor (například stavaři, architekti, advokáti a komerční právníci, notáři, lékaři, veterináři, zubaři, daňoví poradci, auditoři, ...) by musela na úkor nikoliv státních, ale soukromých finančních zdrojů (příjmy z členských příspěvků, z povinných školení o změnách předpisů, z poplatků za získání oprávnění, atd.) provádět samosprávu oboru tak, aby měla u svých členů (úředně oprávněných zeměměřických inženýrů) dostatečnou míru jistoty vymahatelnosti jejich profesionálního a etického chování. Jde o to, aby orgány komory (dozorčí orgány a stavovský soud) mohly postihovat zákonem stanovenými prostředky nekvalitu, neetické chování a naopak aby komora mohla svým členům poskytnout dostatečné záruky za nezávislost jejich zákonného chování ve prospěch zákazníků před státními orgány a úředníky.
- Zeměměřická komora ustavená podle speciálního zákona by tedy především měla:
- zastoupit stát všude tam, kam dosavadní státní správa (zákonem určená pravomoc a odpovědnost za rozvoj oboru) dosud nesahá a také sahat nebude,
- být však státním orgánům a odborným školám partnerem při péči o rozvoj oboru (celoživotní vzdělávání odborníků, účast ve zkušebních komisích pro úřední oprávnění, součinnost při legislativních a standardizačních činnostech apod.)
- a partnerem při budování společenské vážnosti oboru, zejména zárukami poskytovanými zákazníkům proti nekvalitě a úpadku etiky svých členů.
- Potřeba racionální míry profesní samosprávy je dána u služeb tím, že výsledky služeb určité profese nelze certifikovat obdobně jako je tomu u výrobků. Každý, kdo nakupuje konkrétní výrobek jinde než na pouličním trhu, má státem garantované jistoty kvality standardizované příslušnými právními a technickými předpisy a určenými státními organizacemi nebo určenými soukromými osobami. U mnoha služeb (viz ty příkladně výše uvedené), které se nemálo dotýkají majetku a zdraví občanů a majetku právnických osob, tomu tak není - proto je třeba garanci přenést na příslušné profesní společenstvo, kterému je však třeba zákonem určit práva a přiměřené povinnosti a odpovědnost.
- V podstatě ve všech demokratických zemích existuje institut samosprávného profesního společenstva. Tato společenstva reálně působí v dané profesní oblasti jako strážci veřejných zájmů a odpovědně uplatňují soukromé zájmy jen v rozsahu adekvátnímu povinnostem zájmů veřejných. To vše ze soukromých finančních zdrojů a pod pozorným dohledem státu, který má vždy zákonné možnosti zabránit záměně soukromých zájmů za zájmy veřejné.
Psáno narychlo v Praze 18. 9.