OLOMOUC (15.10.1998): " Na dvanácti vysokých školách se vyučuje kartografie jako samostatný předmět", těmito slovy zahájil organizátor semináře o školské kartografii Vít Voženílek setkání asi padesáti odborníků z vysokých škol a lidí z praxe, protože na Hanou přicestovali také zástupci z kartografických firem. Přítomní si nemuseli dokazovat, že kartografie ovlivňuje téměř vše, na co si vzpomenete, spíše se pozastavovali nad tím, na jaké úrovni je všeobecná kartografická inteligence. Žijeme sice v informační společnosti, ale mnohým dělá starosti čtení v mapě. "Možná je škoda, že na každé mapě v atlasu není uvedeno například, jakého bylo použito kartografického zobrazení," zaznělo v debatě. Se svými programy se představily téměř všechny kartografické školy od univerzitní Plzně přes univerzitní a technickou Prahu, dále přes armádní a univerzitní Brno, až po akademickou Olomouc a Ostravu. Nutno přiznat, že nejlépe z kartografických akademických pracovišť je vybaveno Vojenské vysoké školství v Brně, které disponuje ze všech 12 škol asi takovým sortimentem a počtem přístrojů i zařízení, jako má v inventáři zbytek škol. Problémy jsou na všech školách, většinou se točí kolem financí, ale lze je řešit. Odborná praxe studentů může být významně levnější, když dojde k domluvě na vyřešení konkrétní úlohy pro organizaci, která přitom studentům poskytne levnější stravování či bezplatné ubytování. Konkrétní užitečné práce mohou provádět rovněž doktoranti nebo na konci studia budoucí absolventi. I tento seminář potvrdil, že se kartografie dělí na geografickou, technickou a vojenskou. Kartografové se také domluvili, že pokud dojde k další sešlosti na podobné téma, bude se akce nazývat "kartografické vzdělávání" a určitě na ni bude výstavka prací studentů, která bude stejně zajímavá, jako ta říjnová předvedená v Olomouci.
(ps)