Ing. Jan Bumba
ÚVOD
Zeměměřictví jako vědní disciplina i praktická činnost stejně jako zeměměřická služba mají na území našeho státu velice dlouhou tradici. Pro účel tohoto komentáře má praktický význam pouze několik posledních desetiletí vývoje zeměměřictví a zeměměřické služby. Připomeňme si nejprve postupné změny ve struktuře zeměměřické služby.
V období před druhou světovou válkou byla civilní zeměměřická služba organizována v rámci pěti ministerstev, několika dalších ústředních resortů a některých významných měst, část zeměměřických činností vykonávala soukromá složka. Pozemkový katastr, polohopisné práce, triangulace, reprodukční práce, dokumentace a archivy byly začleněny do působnosti Ministerstv
a financí. Souběžně s tím fungovaly i Vojenský zeměpisný ústav a Zeměpisný ústav Ministerstva vnitra.V průběhu existence tzv. Protektorátu Čechy a Morava vznikl při Ministerstvu vnitra Zeměměřický úřad, do kterého byly začleněny ty zeměměřické činnosti, které se netýkaly prací pozemkového katastru a souvisejících činností, neboť katastrální měřická služba byla ponechána nadále v Ministerstvu financí. Tato organizační struktura byla narušena až počátkem padesátých let, kdy byla nahrazena organizačním prov
izoriem bez patřičné legislativní opory. K nápravě organizační nedůslednosti došlo až v roce 1954.Dnem 1. ledna 1954 byla vytvořena Ústřední správa geodézie a kartografie
(dále jen “ÚSGK”), sjednocující všechny civilní zeměměřické činnosti v tehdejším Československu. Po vzniku federálního uspořádání státu byl zákonem České národní rady č. 2/1969 Sb. zřízen Český úřad geodetický a kartografický (dále jen “ČÚGK”) s územní působností v dnešní České republice. Po změně politických, společenských a hospodářských podmínek po roce 1989 v souvislosti s potřebou nového koncepčního řešení zeměměřické a katastrální služby vznikl nový resortní orgán České republiky – Český úřad zeměměřický a katastrální (dále jen “ČÚZK”).Na první pohled je patrná terminologická ne
jednotnost v názvech ústředních orgánů i v pojmenování činností. V názvu prvního ústředního orgánu – ÚSGK – šlo o implantaci sovětského vzoru organizace civilní zeměměřické služby do československých podmínek. Zákon ČNR č. 2/1969 Sb. pak ze setrvačnosti v použití pojmů pokračoval. Současný název ústředního orgánu v souladu se současnou náplní činnosti resortu pak představuje návrat k tradičním pojmům zmíněným v prvních třech úvodních odstavcích.Pro snazší orientaci pokládám za vhodné připomenout význam některých pojmů.
Podle Terminologického slovníku geodézie, kartografie a katastra, který společně vydaly Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky a Český úřad zeměměřický a katastrální v roce 1998 v Bratislavě, jsou:
Geodézie:
jedna z věd o Zemi, která pomocí geometrických a fyzikálních metod získává o Zemi nebo jejích částech údaje metrického a fyzikálního charakteru; zjišťuje též geometrické údaje pro tvorbu map a pro potřeby jiných oborů; podle rozsahu měřeného území se v geodézii používají různé měřicí přístroje a metody, především výpočetní a zobrazovací; dělí se na základní a technickou geodézii; v širším smyslu se dnes týká i měření mimo Zemi.Kartografie:
1. Vědní a technický obor zabývající se zobrazením Země, kosmu, kosmických těles a jejich částí, objektů a jevů na nich a jejich vztahů, jakož i jejich výzkumem a poznáváním prostřednictvím kartografických děl. 2. Soubor činností při zpracování a využívání kartografických děl.Zeměměřictví pak nejsrozumitelněji definuje komentovaný zákon č. 200/1994 Sb. v § 2 písm. a):
Zeměměřictví
je souhrn geodetických, fotogrammetrických a kartografických činností, včetně technických činností v katastru nemovitostí.
PRÁVNÍ PODKLADY ZEMĚMĚŘICTVÍ ZA POSLEDNÍCH 30 LET
Do doby vydání zákona č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, byla problematika zeměměřictví (resp. podle tehdejší terminologie geodézie a kartografie) pokryta těmito právní předpisy:
·
Zákon č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii. (Zrušen zákonem č. 200/1994 Sb.).Z názvů jednoznačně vyplývá, čím se uvedené předpisy zabývaly. Nové předpisy, tj. zákon č. 200/1995 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1995, a jeho prováděcí vyhláška č. 31/1995 Sb., převzaly jejich technické zaměření (i když v jiných terminologických podmínkách).
Nepodařilo se však zcela jednoznačně dořešit jednu okolnost: u zeměměřických činností ve výstavbě je v kompetenci ČÚZK vydávat oprávnění k ověřování těchto specifických výsledků zeměměřických činností. ČÚZK však není žádným právním předpisem oprávněn stanovovat technologie prací či charakteristiky přesnosti výsledků, ani kontrolovat výsledky (nejedná se o zeměměřické činnosti, jejichž výsledky slouží či mo
hou sloužit potřebám katastru nemovitostí nebo státního mapového díla). Vyplývá to z dikce ustanovení § 3 zatím platného zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech.Zcela legislativně nepokryta je další část zeměměřických činností – oblast inženýrské a speciální geodézie. U těchto specifických činností bude zřejmě potřeba řešit především kompetenční záležitosti.
V dalším textu se již budeme zabývat novelizacemi zákona č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením.
NOVELA ZÁKONEM Č.120/2000 SB.
Tato úprava změnila dosavadní znění zákona o rozšíření § 13 a doplnění § 16 (nové znění uvedeno proloženě).
Paragraf 13:
Název § 13 je Rozsah úředního oprávnění. Rozšiřuje se znění odst. 1 písm. a) tak, že nový text zní:
(Úřední oprávnění se uděluje pro ověřování):
“a) geometrického plánu
, kopie geometrického plánu, upřesněného přídělového plánu, nového souborugeodetických informací katastru nemovitostí
a dokumentace o vytyčení hranice pozemku,”Rozdělme si novou dikci podle jednotlivých významových součástí nového obsahu:
·
oprávněná osoba dříve sama ověřila,·
byly původně ověřeny jinou oprávněnou osobou,¨
byly ověřeny po účinnosti zákona č. 120/2000 Sb., tedy po 1. září 2000,¨
byly ověřeny po účinnosti zákona č. 200/1994 Sb., tedy po 1. lednu 1995,¨
byly ověřeny po účinnosti zákona č. 344/1992 Sb., tedy po 1. lednu 1993,¨
byly ověřeny po účinnosti směrnice býv. ČÚGK č. 4000/1975-22, tedy po 1. lednu 1976.Ověřením na sebe oprávněná osoba přejímá všechny případné důsledky z porušení právních předpisů
souvisejíc
ích s ověřováním geometrických plánů.Paragraf 16:
Předmětem úpravy je stanovení způsobu, jakým se provádí ověřování kopií geometrického plánu.
NOVELA ZÁKONEM Č. 186/2001 SB.
ČÁST PRVNÍ
Paragraf 2:
Paragraf 3:
Paragraf 4:
Paragraf 6:
Paragraf 7:
Toto ustanovení se týká vstupu na nemovitosti. Po získání zkušeností s aplikací dosavadní úpravy, které nebyly právě pozitivní, doznala novelizovaná podoba v porovnání s předchozí úpravou několika významných změn:
Paragraf 8:
Název ustanovení se mění tak, že dochází ke zjednodušení obdobnému dikci § 3 odst. 1 novely. Stejně tak se zjednodušuje dikce příslušných částí obsahu ustanovení. Další změnou proti původnímu znění je přesunutí ustanovení o správci značky z původního § 2. Ostatní změny jsou spíše stylistického rázu.
Paragraf 9:
Do
chází pouze k drobné formální změně: místo pojmu správce základního bodového pole se zavádí zjednodušení na správce značky.
Paragraf 10:
V první a druhé větě odstavce 1 se mění dikce tak, že nové znění je výstižnější a přesnější než dosavadní úprava. Další obsah paragrafu se nemění.
Paragraf 11:
Obdobně jako v předchozím paragrafu se upravuje dikce odst. 1.
Paragraf 12:
Zkrácené označení úředního oprávnění, které v předchozích částech dosavadního znění nebylo podrobně vysvětleno, se upřesňuje znění
m pro ověřování výsledků zeměměřických činností (dále jen “úřední oprávnění”).Paragraf 14:
Problematika udělování úředního oprávnění se novelou mění zcela zásadně. Vzhledem k významu tohoto ustanovení uvádím dále všechny změny.
vymezení pozitivní (
se považuje ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen).mimo území České republiky, pokud absolvování prokáže osvědčením příslušného orgánu.
Paragraf 14a:
Nově vložený § 14a se týká
zkoušky odborné způsobilosti. Jeho obsahem jsou tyto okolnosti:Paragraf 15:
Obsah § 15 se mění celkem v šesti podrobnostech. Za pozornost stojí především dvě změny:
Ostatní změny se týkají drobných stylistických úprav nebo přečíslování odstavců v souvislosti s úpravami předchozích částí zákona.
Paragraf 16:
jejím vedením vykonala,
Porušení těchto povinností je porušením pořádku na úseku zeměměřictví (viz dále oddíl šestý), takže jejich
plnění je pod sankcí. Mimořádný ohlas vzbudí u zeměměřické veřejnosti zcela jistě obsah písm. f), neboť
potvrzování praxe mohlo doposud svádět k jistým spekulacím.
Paragraf 17:
V odst. 2 dochází ke zpřesnění ve vztahu ke koordinaci a správě změnových informací pro aktualizaci obsahu státních mapových děl; tato problematika je obsahem vládního nařízení.
Oddíl šestý – Porušení pořádku na úseku zeměměřic
tvíCelý tento oddíl je do zeměměřického zákona nově zařazen. Porušení pořádku na úseku zeměměřictví bylo doposud obsaženo v zákoně č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů. K převedení do zeměměřického zákona dochází proto, že obsah tohoto oddílu organicky souvisí spíše se zeměměřictvím než s organizací zeměměřické a katastrální služby.
Nový oddíl šestý zeměměřického zákona však neznamená pouze převedení problematiky porušení pořádku z jednoho zákona do druhého. Nová koncepce má proti dosavadnímu režimu poněkud odlišnou filozofii a řeší souhrn problémů s podstatně větší razancí.
Oddíl šestý člení předmět zájmu na dvě zásadní části: přestupky a jiné správní delikty. Toto rozdělení ukončilo několik let trvající nejistotu v zařazení pachatelů deliktů do příslušné skupiny a tím i ke stanovení výše sankce. Nová koncepce také ukončila problémy s posuzováním doby rozhodné pro možnost uplatnění postihu.
Paragraf 17a:
Toto ustanovení se zabývá přestupky na úseku zeměměřictví. Podle dikce § 17a s přihlédnutím k obsahu následujícího § 17b se může tohoto přestupku dopustit fyzická osoba, která není podnikatelským subjektem.
1. bodů geodetických základů,
2. zhušťovacích bodů a bodů podrobného bodového pole,
První čtyři body jsou převzaty z dosavadního § 7 zákona č. 359/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Z obsahu § 7 zákona č. 359/1992 Sb. nebyly do § 17a odst. 1 novely zeměměřického zákona převzaty přestupky týkající se neposkytnutí výsledků zeměměřických činností příslušným orgánům a nepředložení geodetické části dokumentace; tyto přestupky jsou nově s
oučástí § 17b (viz dále). Nad rámec dřívějšího obsahu § 7 zákona č. 359/1992 Sb. byl do obsahu § 17a zařazen přestupek týkající se výkonu zeměměřických činností bez odborné způsobilosti.Paragraf 17b:
Paragraf 17b se zabývá jinými správními delikty.
Pachatele deliktů rozděluje do tří skupin:1. Fyzická podnikající osoba nebo právnická osoba spáchá jiný správní delikt, dopustí-li se jednání, které je
uvedeno v ust. § 17a odst. 1 a které u nepodnikajících fyzických osob je považováno za přestupek.
2. Osoba oprávněná vykonávat zeměměřické činnosti spáchá jiný správní delikt, pokud:
3. Fyzická osoba s úředním oprávněním spáchá jiný správní delikt, pokud dále:
Paragraf 17c:
V odst. 1 je definován pojem opakované p
orušení pořádku na úseku zeměměřictví, odst. 2 pak stanovuje způsob placení pokuty uložené za porušení pořádku na úseku zeměměřictví.Paragraf 20:
Zmocňovací ustanovení k vydání prováděcí vyhlášky se (kromě dvou drobných stylistických úprav dosavadního textu) rozšiřuje o dva body:
ČÁST DRUHÁ
Touto částí se mění zákon č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, tak, aby byl v souladu s novelou zeměměřického zákona.
ČÁST TŘETÍ
obsahuje zmocnění předsedy vlády k vydání úplného znění.
ČÁST ČTVRTÁ
se pak týká účinnosti novely zeměměřického zákona.
Závěrečná poznámka:
Úplné znění zákona č. 200/1994 Sb., jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 120/2000 Sb. a zákonem č. 186/2001 Sb., vyšlo jako zákon č. 289/2001 Sb.
Doporučená literatura: Zákon č. 289/2001 Sb.
Z časopisu Zeměměřič č. 11/2001 | |||