l
Zeměměřič
Jak pukaly ledy...
Se zájmem, ale i smíšenými pocity jsem si přečetl otázky, které
položil ing. Šedý ve svém příspěvku na MGID '99 (Zeměměřič č.
12/99). Otázky jsou formulovány obecně a jistě po 10 letech
zkušeností dávají možnost kritiky řešení tehdejších problémů.
Myslím si ale, že uplynula dostatečně dlouhá doba na to, aby bylo
možno objektivně posoudit tehdejší rozhodnutí.
Chci se vyjádřit proto, že si ing. Šedého vážím nejen pro jeho
dlouholetou činnost v resortu, ale i jako kolegy, který byl
prakticky u všech rozhodování v této době, a se kterým se dalo
vždy jednat bez obav, že člověka nebo resort někde podtrhne, což
se o všech spolupracovnících, které jsem do funkce uvedl, říci
nedá.
K rozhodnutí nastoupit v roce 1990 do funkce předsedy, mě vedlo
několik důvodů. Pracoval jsem v resortu od jeho zřízení, ať již
jako řadový pracovník nebo v různých funkcích, na ÚSGK později
ČÚGK od března 1966 do června 1970 a byl zde tedy předpoklad
dostatku znalostí, ze kterých jsem mohl vycházet.
Přišel jsem na úřad, hledal spolupracovníky, orientoval se v
situaci v resortu i ve vztahu mimoresortních pracovníků k úřadu.
Mým cílem bylo jednak změnit dosavadní postavení úřadu mezi
ústředními orgány státní správy ČR, jednak vybudovat KN srovnatelný
s jeho historií u nás, ale v moderní podobě.
Seznámil jsem se též s praxí, vybavením a organizací služby v
okolních státech, zejména v Rakousku, které vychází ze stejných
historických podmínek. Tyto poznatky ukázaly velikost úkolů,
jejich časovou posloupnost, ale i kolik budeme muset vynaložit
úsilí pro jejich splnění. Mohu konstatovat, že léta 1990-93 byla v
mé praxi nejtěžším obdobím. Právě vědomí toho, že moje rozhodnutí
ovlivní na řadu let postavení resortu a položí základy pro jeho
další budování, vytvářelo rámec, ve kterém se bylo nutno
pohybovat.
Dnes chci vyjádřit stanovisko k prvým dvěma otázkám - nebude ani
zábavné ani čtivé. Postavení resortu ve společnosti bylo dáno
legislativou platnou v tomto období:
- zákon č. 22/64 Sb. o evidenci nemovitostí
- zákon č. 46/71 Sb. o geodezii a kartografii
- zákon č. 36/73 Sb. o orgánech geodezie a kartografie
- vládní usnesení č. 174/89 o vytvoření podmínek další působnosti státní správy v jednotlivých resortech
Jaká tedy byla skutečnost v zeměměřictví?
Zákon č. 46/71 Sb. umožňoval vykonávání zeměměřických prací pouze
organizacím. Rozhodnutím tehdejšího předsedy úřadu byla v roce
1972 začleněna tehdejší střediska geodezie v okresech vykonávající
úkoly státní správy pro zabezpečení civilních potřeb geodezie a
kartografie do státních podniků Geodezie, které však byly zřízeny
pro hospodářské činnosti v oboru. Byl tak vytvořen nezákonný
hybrid a bylo jen otázkou času, kdy bude napaden tento stav
odporující podmínkám vytváření právního státu.
Se zoufalstvím jsem se přesvědčoval o tom, v jakých podmínkách
nejen v Praze, ale ve značné části okresů pracují naši
pracovníci. O vybavení reprodukční a výpočetní technikou se nám
jen zdálo. Přes veškerou podporu místopředsedy vlády Baudyše a
jednání na všech možných úrovních jednotlivých ministerstev vše
vždy skončilo na ministerstvu financí. To dokázalo samozřejmě
kompletně vybavit finanční úřady, ukládalo nám spolupracovat, ale
prostředky na obdobné vybavení středisek se nikdy nenašly. Vláda
v čele s premiérem Pithartem spolu s Parlamentem ČR v období
1990/91 přijala řadu zákonů, což přineslo obrovský nárůst
požadavků na pracoviště v okresech. Význam evidence vlastnictví k
nemovitostem všichni uznávali, úkoly ukládali, ale uvolnit peníze
na vybavení, které by umožnilo zefektivnění činností, nebyl
ochoten nikdo.
Pro přesnost chci uvést ty zákony, které nejvíc ovlivnily naši
činnost:
- zákon č. 105/90 Sb. o soukromém podnikání občanů,
- zákon č. 119/90 Sb. o soudní rehabilitaci,
- zákon č. 427/90 Sb. o převodech vlastnických vztahů státu k některým věcem na jiné právnické a fyzické osoby,
- zákon č. 87/91 Sb. o mimosoudní rehabilitaci,
- zákon č. 92/91 Sb. o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby,
- zákon č. 172/91 Sb. o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí,
- zákon č. 229/91 Sb. o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
- zákon č. 231/91 Sb. o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích,
- zákon č. 284/91 Sb. o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech,
- zákon č. 455/91 Sb. o živnostenském podnikání.
Ani přesuny části pracovníků podniků Geodezie na okresní
střediska nepomohly k podstatnému snížení lhůt pro vyřizování
žádostí o informace z evidence nemovitostí. Při projednávání otázek
geodezie a kartografie včetně rozpočtu bylo stále poukazováno na
to, že nestačíme vykonávat činnosti státní správy, ačkoliv celkový
počet pracovníků podniků Geodezie by to měl umožnit, ale snížení
příjmové části rozpočtu resortu z omezené hospodářské činnosti
nepřicházelo v úvahu.
Jaká byla řešení přijatá v průběhu roku 1990?
-
Po vydání zákona č. 105/90 jsem vydal opatření předsedy ČÚGK ze dne 14. 5. 1990, kterým bylo upraveno provádění geodetických a
kartografických prací občany, což vzhledem k zákonu č. 46/71 Sb.
jako zvláštnímu předpisu k výkonu činnosti, ke které je třeba
zvláštní oprávnění, vůbec nebylo po právní stránce jednoduché.
Rozšíření činností podnikatelů o vyhotovování GP a vytyčování hranic
pozemků podle opatření předsedy ČÚGK ze dne 20. 12. 1990 bylo
podle shora uvedeného zákona již na hraně zákonnosti.
V průběhu jednoho roku požádalo o souhlas k provádění
geodetických a kartografických prací občany více než 1 700 geodetů
z různých - nejen resortních organizací. Ukázalo se však, že
značná část těchto prací byla vykonána z části nebo úplně v
pracovní době zaměstnanců s využitím přístrojů zaměstnavatele.
-
Koncem září r. 1990 bylo rozhodnuto o rozdělení státních
podniků geodezie k 31. 12. 1990 podle druhu prováděných činností.
Projednávání těchto opatření na pracovištích podniků v krajích se
setkalo, zejména v Opavě, s prudkým odporem a nepochopením jak
vedení, tak pracovníků. Argumentem bylo, že jestliže dosavadní
model organizace mohl fungovat téměř 20 let, není důvod situaci
měnit. Své rozhodnutí o rozdělení podniků jsem nezměnil a
delimitaci podle činností provedl. Vzhledem k vývoji v dalších
letech jsem přesvědčen, že jiná cesta nebyla. Převedení dalších
činností do sféry podnikání bylo možné, ale s rizikem, že dosavadní
financování těchto činností rozpočtem bude ukončeno. Přesvědčení
podnikatelů, že současně s převedením činností budou automaticky
uvolňovány peníze na státní zakázky, patří do kategorie iluzí, i
když jistě vábných, a láká dodnes.
Z peněz, které jsme v tomto období měli k dispozici, jsme
nejdříve jedno, později i druhé okresní pracoviště vybavili
výpočetní a rozmnožovací technikou a ověřovali možnosti
automatizovaného zpracování evidence vlastnických vztahů v EN. To
se nám však nevyplatilo, neboť stačilo, aby jeden poslanec v
rámci rozpravy prohlásil, že navštívil okresní pracoviště,
naneštěstí jedno z uvedených dvou, a zjistil, že máme-li takovéto
vybavení, nepotřebujeme nic a ještě můžeme snížit poplatky za
služby - oboje se samozřejmě stalo. Musím konstatovat, že většina
poslanců se považovala za neomylné a vševědoucí. Idea většiny, že
z počítače, když již bude, všechny potřebné informace ihned
vypadnou, byla pevně zakotvena v jejich představách. Přesvědčit
je o problému vytvoření databáze o více než 12 mil. parcel,
přičemž ještě dalších cca 6 milionů parcel je pouze ve zjednodušené
evidenci (v přírodě jejich hranice neexistují) a část parcel nemá
vyřešeny vlastnické vztahy, mohl pouze někdo z jejich řad, pokud
se ovšem našel. Musím objektivně uznat, že tyto výjimky
existovaly.
-
V roce 1991 vydalo Ministerstvo pro správu národního majetku a
jeho privatizaci vzorový projekt privatizace a naše podniky byly
v souladu s jejich přáním zařazeny do první vlny privatizace.
Možnosti "malé privatizace" využila jen malá část pracovišť, a tak
převážná část podniků volila cestu kuponovou metodou, menší
veřejnou dražbou. Projevil se nedostatek kapitálu v oboru - tím se
ale zvýšila možnost změny druhu nebo rozsahu podnikání po
privatizaci podniku. Jak probíhala privatizace jednotlivých
pracovišť a poznatky z tohoto období s ministerstvem pod vedením
ministrů Ježka a později Skalického, patří dodnes k nejděsivějším
zážitkům mého působení jako předsedy. Zkušenosti podniků případně
pracovišť jsou natolik rozdílné, že by zasluhovaly samostatná
zhodnocení. Spokojenost na straně jedné, zklamání na straně
druhé, finanční ocenění činnosti geodetů podnikatelů, ztráta
jistot zaměstnanců po často celoživotním zaměstnání, splněná i
nenaplněná očekávání. Líc a rub přechodu k soukromému podnikání v
našem oboru.
Na závěr bych chtěl zdůraznit jednu podstatnou věc. Vyřešení
jakékoliv legislativní otázky (pokud není vnitroresortní) je
procesem jednání s dotčenými ministerstvy, v Legislativní radě
vlády, ve vládě, případně v parlamentních výborech. Takže bouchání
do stolu (viz ing. Janovský v Zeměměřiči č. 10/99) svědčí o
naprosté neznalosti způsobu projednávání jakékoliv problematiky
nového zákona, vyhlášky či opatření. Bez připomínkového řízení se
váš návrh neobejde a naopak vaše připomínka k cizím návrhům nemusí
být přijata. Přání a výsledek není totéž.
Dokončení příště.
Ing. Ferdinand Radouch