l
  
  
  Zeměměřič
  
Jak pukaly ledy...
Se zájmem, ale i smíšenými pocity jsem si přečetl otázky, které 
položil ing. Šedý ve svém příspěvku na MGID '99 (Zeměměřič č. 
12/99). Otázky jsou formulovány obecně a jistě po 10 letech 
zkušeností dávají možnost kritiky řešení tehdejších problémů. 
Myslím si ale, že uplynula dostatečně dlouhá doba na to, aby bylo 
možno objektivně posoudit tehdejší rozhodnutí.
Chci se vyjádřit proto, že si ing. Šedého vážím nejen pro jeho 
dlouholetou činnost v resortu, ale i jako kolegy, který byl 
prakticky u všech rozhodování v této době, a se kterým se dalo 
vždy jednat bez obav, že člověka nebo resort někde podtrhne, což 
se o všech spolupracovnících, které jsem do funkce uvedl, říci 
nedá.
K rozhodnutí nastoupit v roce 1990 do funkce předsedy, mě vedlo 
několik důvodů. Pracoval jsem v resortu od jeho zřízení, ať již 
jako řadový pracovník nebo v různých funkcích, na ÚSGK později 
ČÚGK od března 1966 do června 1970 a byl zde tedy předpoklad 
dostatku znalostí, ze kterých jsem mohl vycházet.
Přišel jsem na úřad, hledal spolupracovníky, orientoval se v 
situaci v resortu i ve vztahu mimoresortních pracovníků k úřadu.
Mým cílem bylo jednak změnit dosavadní postavení úřadu mezi 
ústředními orgány státní správy ČR, jednak vybudovat KN srovnatelný 
s jeho historií u nás, ale v moderní podobě.
Seznámil jsem se též s praxí, vybavením a organizací služby v 
okolních státech, zejména v Rakousku, které vychází ze stejných 
historických podmínek. Tyto poznatky ukázaly velikost úkolů, 
jejich časovou posloupnost, ale i kolik budeme muset vynaložit 
úsilí pro jejich splnění. Mohu konstatovat, že léta 1990-93 byla v 
mé praxi nejtěžším obdobím. Právě vědomí toho, že moje rozhodnutí 
ovlivní na řadu let postavení resortu a položí základy pro jeho 
další budování, vytvářelo rámec, ve kterém se bylo nutno 
pohybovat.
Dnes chci vyjádřit stanovisko k prvým dvěma otázkám - nebude ani 
zábavné ani čtivé. Postavení resortu ve společnosti bylo dáno 
legislativou platnou v tomto období:
    - zákon č. 22/64 Sb. o evidenci nemovitostí
	
 - zákon č. 46/71 Sb. o geodezii a kartografii
 
	- zákon č. 36/73 Sb. o orgánech geodezie a kartografie
 
	- vládní usnesení č. 174/89 o vytvoření podmínek další působnosti státní správy v jednotlivých resortech
 
Jaká tedy byla skutečnost v zeměměřictví?
Zákon č. 46/71 Sb. umožňoval vykonávání zeměměřických prací pouze 
organizacím. Rozhodnutím tehdejšího předsedy úřadu byla v roce 
1972 začleněna tehdejší střediska geodezie v okresech vykonávající 
úkoly státní správy pro zabezpečení civilních potřeb geodezie a 
kartografie do státních podniků Geodezie, které však byly zřízeny 
pro hospodářské činnosti v oboru. Byl tak vytvořen nezákonný 
hybrid a bylo jen otázkou času, kdy bude napaden tento stav 
odporující podmínkám vytváření právního státu.
Se zoufalstvím jsem se přesvědčoval o tom, v jakých podmínkách 
nejen v Praze, ale ve značné části okresů pracují naši 
pracovníci. O vybavení reprodukční a výpočetní technikou se nám 
jen zdálo. Přes veškerou podporu místopředsedy vlády Baudyše a 
jednání na všech možných úrovních jednotlivých ministerstev vše 
vždy skončilo na ministerstvu financí. To dokázalo samozřejmě 
kompletně vybavit finanční úřady, ukládalo nám spolupracovat, ale 
prostředky na obdobné vybavení středisek se nikdy nenašly. Vláda 
v čele s premiérem Pithartem spolu s Parlamentem ČR v období 
1990/91 přijala řadu zákonů, což přineslo obrovský nárůst 
požadavků na pracoviště v okresech. Význam evidence vlastnictví k 
nemovitostem všichni uznávali, úkoly ukládali, ale uvolnit peníze 
na vybavení, které by umožnilo zefektivnění činností, nebyl 
ochoten nikdo.
Pro přesnost chci uvést ty zákony, které nejvíc ovlivnily naši 
činnost:
	- zákon č. 105/90 Sb. o soukromém podnikání občanů,
 
	- zákon č. 119/90 Sb. o soudní rehabilitaci,
 
	- zákon č. 427/90 Sb. o převodech vlastnických vztahů státu k některým věcem na jiné právnické a fyzické osoby,
 
	- zákon č. 87/91 Sb. o mimosoudní rehabilitaci,
 
	- zákon č. 92/91 Sb. o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby,
 
	- zákon č. 172/91 Sb. o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí,
 
	- zákon č. 229/91 Sb. o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
 
	- zákon č. 231/91 Sb. o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích,
 
	- zákon č. 284/91 Sb. o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech,
 
	- zákon č. 455/91 Sb. o živnostenském podnikání.
 
Ani přesuny části pracovníků podniků Geodezie na okresní 
střediska nepomohly k podstatnému snížení lhůt pro vyřizování 
žádostí o informace z evidence nemovitostí. Při projednávání otázek 
geodezie a kartografie včetně rozpočtu bylo stále poukazováno na 
to, že nestačíme vykonávat činnosti státní správy, ačkoliv celkový 
počet pracovníků podniků Geodezie by to měl umožnit, ale snížení 
příjmové části rozpočtu resortu z omezené hospodářské činnosti 
nepřicházelo v úvahu.
Jaká byla řešení přijatá v průběhu roku 1990?
	- 
Po vydání zákona č. 105/90 jsem vydal opatření předsedy ČÚGK ze dne 14. 5. 1990, kterým bylo upraveno provádění geodetických a 
kartografických prací občany, což vzhledem k zákonu č. 46/71 Sb. 
jako zvláštnímu předpisu k výkonu činnosti, ke které je třeba 
zvláštní oprávnění, vůbec nebylo po právní stránce jednoduché. 
Rozšíření činností podnikatelů o vyhotovování GP a vytyčování hranic 
pozemků podle opatření předsedy ČÚGK ze dne 20. 12. 1990 bylo 
podle shora uvedeného zákona již na hraně zákonnosti.
V průběhu jednoho roku požádalo o souhlas k provádění 
geodetických a kartografických prací občany více než 1 700 geodetů 
z různých - nejen resortních organizací. Ukázalo se však, že 
značná část těchto prací byla vykonána z části nebo úplně v 
pracovní době zaměstnanců s využitím přístrojů zaměstnavatele.
	
 - 
Koncem září r. 1990 bylo rozhodnuto o rozdělení státních 
podniků geodezie k 31. 12. 1990 podle druhu prováděných činností. 
Projednávání těchto opatření na pracovištích podniků v krajích se 
setkalo, zejména v Opavě, s prudkým odporem a nepochopením jak 
vedení, tak pracovníků. Argumentem bylo, že jestliže dosavadní 
model organizace mohl fungovat téměř 20 let, není důvod situaci 
měnit. Své rozhodnutí o rozdělení podniků jsem nezměnil a 
delimitaci podle činností provedl. Vzhledem k vývoji v dalších 
letech jsem přesvědčen, že jiná cesta nebyla. Převedení dalších 
činností do sféry podnikání bylo možné, ale s rizikem, že dosavadní 
financování těchto činností rozpočtem bude ukončeno. Přesvědčení 
podnikatelů, že současně s převedením činností budou automaticky 
uvolňovány peníze na státní zakázky, patří do kategorie iluzí, i 
když jistě vábných, a láká dodnes.
Z peněz, které jsme v tomto období měli k dispozici, jsme 
nejdříve jedno, později i druhé okresní pracoviště vybavili 
výpočetní a rozmnožovací technikou a ověřovali možnosti 
automatizovaného zpracování evidence vlastnických vztahů v EN. To 
se nám však nevyplatilo, neboť stačilo, aby jeden poslanec v 
rámci rozpravy prohlásil, že navštívil okresní pracoviště, 
naneštěstí jedno z uvedených dvou, a zjistil, že máme-li takovéto 
vybavení, nepotřebujeme nic a ještě můžeme snížit poplatky za 
služby - oboje se samozřejmě stalo. Musím konstatovat, že většina 
poslanců se považovala za neomylné a vševědoucí. Idea většiny, že 
z počítače, když již bude, všechny potřebné informace ihned 
vypadnou, byla pevně zakotvena v jejich představách. Přesvědčit 
je o problému vytvoření databáze o více než 12 mil. parcel, 
přičemž ještě dalších cca 6 milionů parcel je pouze ve zjednodušené 
evidenci (v přírodě jejich hranice neexistují) a část parcel nemá 
vyřešeny vlastnické vztahy, mohl pouze někdo z jejich řad, pokud 
se ovšem našel. Musím objektivně uznat, že tyto výjimky 
existovaly.
	
 - 
V roce 1991 vydalo Ministerstvo pro správu národního majetku a 
jeho privatizaci vzorový projekt privatizace a naše podniky byly 
v souladu s jejich přáním zařazeny do první vlny privatizace. 
Možnosti "malé privatizace" využila jen malá část pracovišť, a tak 
převážná část podniků volila cestu kuponovou metodou, menší 
veřejnou dražbou. Projevil se nedostatek kapitálu v oboru - tím se 
ale zvýšila možnost změny druhu nebo rozsahu podnikání po 
privatizaci podniku. Jak probíhala privatizace jednotlivých 
pracovišť a poznatky z tohoto období s ministerstvem pod vedením 
ministrů Ježka a později Skalického, patří dodnes k nejděsivějším 
zážitkům mého působení jako předsedy. Zkušenosti podniků případně 
pracovišť jsou natolik rozdílné, že by zasluhovaly samostatná 
zhodnocení. Spokojenost na straně jedné, zklamání na straně 
druhé, finanční ocenění činnosti geodetů podnikatelů, ztráta 
jistot zaměstnanců po často celoživotním zaměstnání, splněná i 
nenaplněná očekávání. Líc a rub přechodu k soukromému podnikání v 
našem oboru.
Na závěr bych chtěl zdůraznit jednu podstatnou věc. Vyřešení 
jakékoliv legislativní otázky (pokud není vnitroresortní) je 
procesem jednání s dotčenými ministerstvy, v Legislativní radě 
vlády, ve vládě, případně v parlamentních výborech. Takže bouchání 
do stolu (viz ing. Janovský v Zeměměřiči č. 10/99) svědčí o 
naprosté neznalosti způsobu projednávání jakékoliv problematiky 
nového zákona, vyhlášky či opatření. Bez připomínkového řízení se 
váš návrh neobejde a naopak vaše připomínka k cizím návrhům nemusí 
být přijata. Přání a výsledek není totéž.
 
 Dokončení příště.          
Ing. Ferdinand  Radouch