Záměr projektu spojit Rýn s Dunajem a překročit rozvodnici mezi Severním mořem a Černým mořem vyslovil již r. 793 císař Karel I. Veliký. V té době již bylo započato se stavbou na mnoha místech, např. v místech, kde se k sobě blíží řeky Altmühl a Rezat jen na několik stovek metrů, ale kanál Fossa Carolina nebyl za jeho života dokončen. Plán spojení řek byl uskutečněn později bavorským králem Ludvíkem I. Desetiletá stavba kanálu byla dokončena v r. 1825. Kanál zvaný Ludwig-Donau-Main-Kanal 177 km dlouhý byl vybaven 101 plavebními komorami. Dodnes jsou části kanálu splavné pro sportovní lodě. Tento kanál je součástí nejdelší vodní cesty v Evropě spojující přístavy v Severním moři s přístavy v Černém moři. Tato vodní cesta je splavná až od r. 1992, kdy byl dokončen Rhein-Main-Donau-Kanal. Od myšlenky k plavbě první lodi uplynulo 1 199 let. Na stavbu kanálu, ve kterém lodě překonávají výškový rozdíl 243 metry, byly přemístěny 93 miliony m3 zeminy a není možné si představit, že by při největším množství pohybu zemin v Evropě nebyli zeměměřiči.