Předcházející stránka | Následující stránka |
K národní geoinformační
infrastruktuře v Nizozemí
Co van Oogen
Obsah :
V dnešní společnosti, kde hraje
informace čím dál více rozhodující roli, je výměna znalostí a zkušeností
jakožto základ spolupráce stále významnější. To se týká zejména GI
společností a jejich pokusům vybudovat geoinformační infrastrukturu na národní a
mezinárodní úrovni.
V této práci se pozornost vztahuje
k holandskému přístupu a organizačním opatřením založit národní
geoinformační infrastrukturu v Nizozemí. Jednou z klíčových otázek
v tomto pokusu je harmonizace geoinformační politiky s obecnou informační
politikou na národní úrovni.
Úvod
Výměna zkušeností
mezi různými zeměmi se stává stále více důležitější. Díky závratnému
rozvoji technologií jsme schopni využít výsledky druhých a spojenými silami
přesvědčit ty, kdo rozhodují, o používání geoinformačních infrastruktur
v rozhodovacím procesu. Nicméně se zdá, že jsou zde velké rozdíly mezi
různými evropskými zeměmi, které se týkají například:
Skutečnost, že zde
existují rozdíly, se nejeví tak důležitá, naopak je užitečné být schopen učit
se ze zkušeností jiných. Proto tedy Ravi úzce spolupracuje s mnoha evropskými
zeměmi. Na druhou stranu, se rozvoj vyšší Evropské geoinformační
infrastruktury dosud nepodařilo správně nastartovat.
Národní geografická informační infrastruktura
V Evropě
existují největší rozdíly v organizaci a postupu při vytváření
geoinformační infrastruktury.
Evropská geografická informační infrastruktura
Na evropské úrovni se
zdá, že rozvoj Evropské geografické informační infrastruktury se dosud nepodařilo
úspěšně nastartovat. V roce 1995 byl z iniciativy Evropské Komise a ve
spolupráci s Eurogi sepsán dokument GI2000. Cílem tohoto dokumentu je prosadit
Systém evropské politiky pro geografické informace, tzv. EGII. V něm jsou doporučení
k vypracování evropského základu a metadat, k dalšímu rozvoji
standardizace, ke snížení právních překážek mezi různými zeměmi, ke zlepšení
postavení obchodního sektoru a podpoře výzkumu a rozvoje.
Dokument nějakou dobu
čekal na projednání Evropskou Komisí a nyní je otázkou, jestli bude vůbec
uzákoněn. Důvodem je nedostatek “vedení” v rámci Evropské Komise,
která by měla dát tomuto procesu obsah a podporu jakožto “autorita”. Hlavní
příčinou namáhavosti tohoto procesu je existence velkých kulturních rozdílů
v Evropě. Dále jsou tady velké rozdíly v používání technologie mezi
Severní a Jižní Evropou. Princip podřízenosti mezi evropskými státy je důležitou
příčinou pro pomalý rozvoj EGII. V rámci Evropské Komise není hlavním
problémem, kdo splní vedoucí roli v rozvoji EGII z hlediska panevropského
úhlu pohledu. Jsou zde také velké rozdíly mezi evropskými zeměmi
v uplatňování a metodách GI a stupni rozvoje geoinformační společnosti
v rámci všeobecné informační politiky.
Datová politika
Některé největší rozdíly v Evropě týkající se datové politiky:
Nový vývoj
EUROGI
(Evropská komise pro geoinformace) a Ravi ve spolupráci s Evropskou Komisí
prováděli studii v šesti zemích Západní Evropy. Tato studie zjišťovala
rozdíly skutečného stavu GI a rozsah, v jakém je geoinformační
společnost zahrnuta do rozvoje všeobecné informační politiky. Výsledek této studie
jsme presentovali na semináři 2. října 1998, který byl organizován Ravi a Technickou
Univerzitou Delft. Zápis z jednání nazvaného “Volná dostupnost geoinformací
v Nizozemí, Spojených státech a Evropském společenství” je možno objednat na
e-mailové adrese dup@dup.tudelft.nl.
Mezitím vydala
Evropská unie v rámci IST Cross Programme Action Line .zakládající dokument
nové Geografické informační společnosti. GI veřejnost v Evropě byla
požádána projednat tento dokument. EU by chtěla mít ohledně této záležitosti co
největší možnou podporu, aby byla schopna osvědčit, že dokonale odráží zájmy GI
a GI infrstruktury v rámci EU. Tento dokument bude předložen a projednán na
shromáždění STRESA EC-GIS 99 Workschop, organisovaném JFC.SAI a DG XIII.
Tento dokument je
možné získat na adrese: http://www.2/echo/lu/gi/en/intro/gihome.html.
2. Ravi a její postavení
Cíle
Nizozemská rada pro
geografické informace (Ravi) byla založena v roce 1984 jako informační orgán
holandské vlády pro záležitosti geografických informací (GI). Na konci let 1993 byla
Ravi přeměněna na orgán poradní. Kvůli změně funkce a všeobecné diskusi
v parlamentu o roli a místě formálních poradních orgánů bylo nezbytné
založit poradní orgán pro GI.
Nová Ravi zahrnuje
všechny veřejné služby a místní správu s důležitou úlohou
v obchodování s nemovitostmi a geografickými informacemi. Kromě toho má Ravi
obchodní program, který sestává ze 32 členských společností.
Tyto organizace
usilují o zlepšení územní informační infrastruktury prostředky spolupráce a
úmluv, tím vytváří jednotnou úřední organizaci, která bude v budoucích letech
rozvíjet své postavení jako vůdčí samostatný poradní orgán.
Státní ministerstvo
pro bytovou politiku, územní plánování a životní prostředí je odpovědné za
koordinaci poskytování geoinformací.
Politika spolupráce a koordinace
V případě, že
geoinformace budou jedním z faktorů úspěšného rozvíjení spolupráce a
koordinace je záměrem, aby spolupracovali navzájem. To požaduje vzájemnou důvěru a
respekt a nutnost povzbuzení osobnostmi v rámci resortních organizací. Navíc je
k tomu potřeba “odbornost” a “vedení”.
Proto musí být
významný politik odpovědný za geoinformační a koordinační politiku. Musí
podněcovat iniciativu zdola nahoru a rozvoj legislativy tam, kde je potřeba.
Na základě tak zvané
křivky participace, která je všeobecně používaná pro měření intenzity
spolupráce ve skupinách, mohou být rozlišovány čtyři fáze:
Během let Ravi
rozvinula aktivní formu spolupráce a je v současné době ve fázi mezi
spoluprací a výměnou znalostí a zkušeností. Důvod, proč se spolupráce a
koordinace v oblasti geoinformací vyvíjí úspěšně, bude ukázán následně
krátkým náčrtem našeho historického vývoje.
3. Fáze 1: 1984 – 1990
V osmdesátých letech byla Ravi v informační fázi. Důraz byl kladen na informování ministerstva. V této fázi byla Ravi, od doby svého vzniku, Poradní radou ministerstvu. Ministerstvo plně financovalo Ravi a její aktivity. V tomto období se Ravi podílela na řešení mnoha důležitých problémů:
Ministerstvo se
řídilo těmito radami. Byly navrženy zákony a rady se začaly používat v praxi.
Na doporučení Ravi byla vytvořena samostatná organizace pro zdaňování nemovitostí.
4. Fáze 2: 1990 - 1995
Komunikační otázky
Na začátku roku 1990
byla Ravi požádána ministerstvem, aby navrhla, jak má vláda vytvořit více účinný
geoinformační soubor. Její návrh se nazýval “Strukturní návrh pro soubor
informací ohledně nemovitostí.”
V této fázi se Ravi
zaměřila na vazbu, shodu a komunikace mezi společnostmi tohoto oboru. Bylo
zorganizováno 150 schůzek s cílem prosadit všeobecnou podporu způsobu, který by
zlepšil výměnu geoinformací mezi zúčastněnými stranami.
Seznam klíčových položek
Oblast GI sektoru
Pro koho
Strukturální návrh
V tomto Návrhu
bylo navrženo používání hlavních informací ze státní pozemkové knihy, registru
Obchodní komory, registru správy obyvatelstva a registru budov mezi účastníky
navzájem. V Nizozemí je jednou z úloh vlády vytvoření a následné
spravování těchto registrů. Požívání dat sem a tam z těchto registrů
zamezuje, aby byla sebrána dvakrát. To také vede k šetření vládních výdajů.
V tomto Návrhu také Ravi navrhla rozvinutí digitálního topografického
informačního souboru pro celé Nizozemí v měřítku 1:10,000. Vytváření a
aktualizace tohoto souboru by měla být placena ostatními uživately z různých
ministerstev.Tento soubor také chrání data před jejich sběrem dvojmo.
V sestavení Strukturálního návrhu měla velký význam komunikace a podpora.
Holandská vláda uzákonila Strukturální návrh ke konci roku 1992, před zrušením
všech 350 poradních orgánů v roce 1993. Členové Ravi nečekali na výslovné
zrušení. Přesto existovala značná podpora pro realizaci doporučení obsažených
v Strukturálním návrhu.
Nová Ravi
Z tohoto důvodu
založili členové Ravi novou organizaci, která byla vytvořena výhradně jejími
členy. Hlavním úkolem Ravi je snažená se o shody mezi státními úřady, v důsledku
čehož může státní správa fungovat efektivněji a účinněji. Toto všechno se
děje v úzké spopupráci s obchodní veřejností. Státní ministerstvo zůstalo
zodpovědné za koordinační politiku, ale Ravi se chopila iniciativy v přípravě této
politky.Ministerstvo má s Ravi úzeké vztahy a bude informovat Parlament o jejím
pokroku. Vztah mezi Ravi a ministerstvem je založena na dohodě, která upravuje otázky
pravidelných jednání mezi ministerstvem a Ravi, informovanost o její práci a možnost
Ravi poskytovat vyžádané či nevyžádané rady ministerstvu. Na základě této dohody
hraje ministerstvo aktivní roli pouze tehdy, když je o to požádáno členy Ravi,
například když je vyžadována určitá legislativa.Tato metoda práce vytvořila
úzké vztahy mezi členy Ravi. V roce 1993 měla rozpočet 0.5 milionů Euro za rok.
Nyní v roce 1999 čítá rozpočet přibližně 2 miliony Euro ročně.
Od roku 1993 do roku 1995 by kladen důraz na Strukturální návrh. Byla vytvořena topografická databáze v měřítku 1:10,000 a uživatelé byli připravení zaplatit 2.5 milionů Euro ročně za provoz a průběžnou aktualizaci databáze. Byla rozvinuta pravidla a založena Národní geoinformační infrastruktura. Pravidla byla vyvinuta pro celé Nizozemí a jednotné definice pro společnosti v oblasti topografie a speciální účely. Všichni členové Ravi tato pravidla běžně používají.
5. Fáze 3: 1995-1998
Nový vývoj
Od roku 1995 se
kooperace mezi členy Ravi stále více upevňuje. Na základě konzultace v oboru
geoinformací vyvinula Ravi v roce 1995 Národní geoinformační infrastrukturu.
Autoregulace v ní hraje důležitou roli.
Obchodní základně
Ravi již vypracovala vlastní plán politiky. Tento plán je zaměřen na posílení
strategické pozice při zpřístupnění GI veřejnosti a na vytváření spolupráce
v oblasti inovace…Navíc podněcuje zapojení soukromých uživatelů GI. Tato
obchodní základna organizuje setkání, na kterých jsou projednávána aktuální
témata, jako územní plánování a mobility a role ICT v tomto procesu.
Národní uřad pro styk s veřejností v oblasti geoinformací (NCGI)
-Clearinghouse
V roce 1995
iniciovali členové Ravi založení Clearinghouse geoinformací. Bylo započato deset
zkušebních projektů, které vedly k vytvoření Clearinhousu. V současnosti
může být prostřednictvím holandského Clearinghousu prohlíženo 1533 metadatových
souborů. Na toto vytvoření poskytla vláda přibližně 1 milion Euro
dotací.Společnosti v rámci obchodního oddělení Ravi si přejí podílet se na
Clearnghousu.
Datová politika
Oblast datové politiky
projednávala Ravi se členy Parlamentu, aby bylo možné vytvořit vládní 30,000
datové soubory, které nespadají pod holandský zákon o svobodě informací a byly by
snadněji dostupné Na základě těchto diskusí navrhlo státní ministerstvo
v rámci systému všeobecné informační politiky zlepšit dostupnost vládních
informací. To by byl obecně úkol obchodních sppolečností, ale v určitých
případech je to úloha vlády, jmenovitě v takových, kde se ještě nerozvinul
soukromý trh.
Standardizace
Kooperace v rámci
Ravi vedla k realizaci poptávkou řízené standardizace. Příkladem je územní
plánování. Na základě nového plánu jsou členové Ravi ochotni zapltati dvakrát
více za standardizace, totiž 0.5 milionů Euro ročně.
Důraz je nyní kladen
na kontrolu zavádění standardů v městech, provinciích a veřejně
prospěšných společností a tvorbu standard na základě poptávky, ne nabídky.
Výsledkem byl nedávný vývoj standard pro oficiální územně plánovací dokumenty
měst a provincií. Toto vedlo k tomu, že jsou v holandské provincii všechny
územně plánovací informace mezi městy vyměňovány digitálně a provincie za ně
nese politickou zodpovědnost, založenou na standardech Ravi.
Legislativa
Jiný příklad velmi
dobře fungující autoregulace v rámci Ravi je požadavek členů Ravi na
vytvoření Směrnic pro geoinformační sektor. Tyto směrnice by měly obsahovat
pravidla chování v rámci zákonů na ochranu soukromí a databází, aby se
zabránilo nežádoucím precedentům a zákonné nejistoě ve společnosti.
Elektronická vláda
Úzká spolupráce bezi
stranami vedla k účasti Ravi na tvorbě vládního návrhu “Elektronické
vlády” 18.12.1998, na který je k dispozici okolo 3 milionů Euro. V tomto
vládním návrhu byly představeny “autentické registry” pro zdravotnický sektor,
sociální zabezpečení a dňový systém. Účel těchto registrů je snížit vládní
administrativní režijní výdaje a zlepšit informovanost obchodního sektoru.
V rámci tohoto systémového návrhu byla Ravi požádána převést národní
topografický soubor 1.10,000 a registr budov do autentického registr na náklady vlády,
tak aby mohly být tyto registry úplně ve vládě používány.
Národní vládní úřad
Ravi také bude
spolulpracovat na založení podpůrných úřadů aby vznikla poskytovatelská střediska
ve městech. Tímto způsobem mohou být geoinformace poskytovány občanům elektronickou
cestou. Ravi se také podílí na úpravě národního úřadu pro “stavby a
bydlení”.
6. Fáze 4: 1998 do dneška
V současné době se Ravi nachází ve fázi mezi kooperací a výměnou znalostí a zkušeností. Holandská vláda začala iniciovat založení Národního znalostního informačního systému. Ravi načrtla plán možností, jak k tomu může přispět geoinformační sektor. V rámci koncepce registrace zemního znečištění, podílu na rozhodování a mnohostranného využívání vesmíru byly představeny návrhy projektu. Pro tento projekt budou shromážděna a dodána data prostřednictvím Clearinghousu. Používat se budou nové metody. Pro tento účel bude mít Ravi k dispozici 1.5 milionů Euro. Podílet se bude veřejný sektor i obchodní veřejnost.
Závěr
Na závěr může
být poznemenáno, že úspěch Ravi je podmíněn skutečností, že představa byla
rozvinuta do formy strukturálního návrhu geoinformací. Další vývoj se uskutečňuje
za pomoci Národní geoinformační infrastruktury, vyvinuté stranami Ravi, což je
široce podporováno na poli geoinformací. Státní ministerstvo tento rozvoj podporuje.
Výsledkem je stále intenzívnějsí kooperace mezi stranami v rámci Ravi, což
zvyšuje efekt autoregulace a umožňuje Ravi přispívat efektivněji na další vývoj
všeobecné vládní politiky zvané “elektronická vláda”. Tato rovnováha se tedy
rozvinula mezi tak zvaným “chaotickým přístupem” a určitými koncepcemi
v dobrou efektivní a fungující vládní informační politiku.
Třebaže dosud
neexistuje jasná představa rozdílech v praxi a politice Západní Evropy, je
možno usuzovat, že rozdíly ve stupni zahrnutí GI společnosti do všeobecné politiky
nepovedou k jednotné evropské datové politice. Podle mého názoru musí existovat
více soudržnosti na národní úrovni mezi všeobecnou a geoinformační politikou.
Rozdíly v této oblasti mezi evropskými zeměmi jsou velké. Výsledek realizace
Evropské geoinformační infrastruktury je často nazýván “příliš vzdálený
most”.
Co van Oogen
senior advisor
secretariat of Ravi
PO Box
3800 AM Amersfoort
the Netherlands
tel: +31 33 4604100
fax: + 31 33 4656457
Email: ravi@euronet.nl
Homepage: www.euronet.nl/users/ravi/
Předcházející stránka | Následující stránka |
Aktualizace: 11.12.1999