Předcházející stránka | Následující stránka |
Digitalizace katastrálních map v
České republice.
Ing.Karel Večeře, Český úřad zeměměřický a katastrální v Praze
Každý katastr
nemovitostí je velmi složité, rozsáhlé a nákladné dílo, které se
v evropských zemích vytváří po několik staletí a neustále navazuje na
předchozí výsledky. Jeho řádné vedení a rozvoj jsou podmíněny dlouhodobou
politickou a ekonomickou stabilitou státu a pro jeho spolehlivost má mimořádný
význam zachování kontinuity vývoje. Její narušení mívá vážné důsledky a
odstraňuje se jen velmi obtížně. Koncepční změny katastru a jeho obsahu jsou vždy
mimořádně nákladnou a dlouhodobou záležitostí, v minulosti měřenou vždy
desítkami let.
Na základě usnesení
vlády ČR č. 312/1993 byla zpracována a dne 30. 12. 1993 předsedou Českého
úřadu zeměměřického a katastrálního (dále jen “ČÚZK”) schválena Koncepce
digitalizace katastru nemovitostí a spolupráce katastrálních úřadů s dalšími
správci nově tvořených informačních systémů. Tato koncepce byla dosud naplněna
zčásti, především digitalizací popisných údajů katastru nemovitostí a je
realizována v části týkající se vybudování moderního informačního
systému. Důležitým programem pro další roky je přepracování katastrálních map
do digitální formy.
Digitální forma
katastrálních map přinese především tyto výhody:
- umožní využití moderních digitálních technologií pro práci s mapou při všech činnostech souvisejících se správou katastru nemovitostí,
Katastrální mapy
je třeba rozdělit z hlediska způsobu jejich přepracování do digitální formy
do dvou základních skupin. Do první skupiny patří katastrální mapy nově obnovené
ve 20. století číselným měřením v národním referenčním geodetickém
systému Jednotné trigonometrické sítě katastrální. Tato skupina map však tvoří
méně než 30 % z celkového mapového fondu katastrálních map. Klíčovým
problémem přepracování těchto map je však jejich doplnění o parcely zobrazující
zemědělské a lesní pozemky sloučené do větších půdních celků, které se podle
dřívějších předpisů o evidenci nemovitostí do pozemkových map vůbec
nezakreslovaly. Při digitalizaci map této skupiny jsou využívány i výsledky
digitalizace katastrálních map pro jiné informační systémy (měst, správců
inženýrských sítí aj.) realizované podnikatelskými subjekty. Druhou skupinu map,
která vyžaduje v procesu přepracování do digitální formy zcela jiný
přístup, tvoří především mapy odvozené od původních katastrálních map
pořízených grafickými měřickými metodami v 1. polovině 19. století, známé
svým sáhovým měřítkem (1:2880). Tato skupina map tvoří 70 % mapového fondu
katastrálních map.
Zcela zvláštní
přístup při úvahách o digitalizaci katastrálních map vyžadují katastrální
území s nedokončeným přídělovým a scelovacím řízením. Z celkového
počtu 13 073 katastrálních území v České republice je příděly a scelením
zasaženo 6882 k.ú. Přibližně ve 2300 z těchto katastrálních území, která
zasahují do obou výše uvedených skupin map, musí předcházet převodu katastrální
mapy do digitální formy dokončení scelení nebo rekonstrukce či upřesnění
přídělu formou pozemkové úpravy, neboť v přídělovém řízení nebyly
přidělovány pozemky evidované v pozemkovém katastru. Nově vytvořené pozemky
nebyly zaměřeny a je většinou dochováno pouze přibližné zobrazení návrhu
přídělu v grafickém přídělovém plánu. Existuje také řada katastrálních
území, kde se přídělové plány vůbec nezachovaly a příděly musí být
rekonstruovány pouze z popisných informací přídělového operátu. Také
výměry přídělů byly určeny jen orientačně z nepřesných plánů a vykazují
odchylky v řádu desítek procent. Náprava tohoto stavu je možná pouze
pozemkovými úpravami s rozsáhlými měřickými činnostmi v terénu, pro
které je vybavena pouze komerční podnikatelská sféra.
Digitalizaci map je
možno provést z dostupných grafických podkladů s minimem nejnutnějších
ověřovacích prací v terénu přibližně v 10 000 k.ú. s celkovou výměrou
bezmála 6 mil ha. Ve 2 300 k.ú. s celkovou výměrou 1.7 mil. ha je předpokladem
předchozí provedení pozemkové úpravy, ať již komplexní nebo jednoduché,
nejčastěji v kombinaci s obnovou katastrálního operátu novým mapováním
na části katastrálních území.
Katastrální úřady
v České republice disponují pro digitalizaci katastrálních map kapacitou cca
1000 pracovníků. S touto kapacitou lze při současně platné technologii
digitalizovat katastrální mapy v těch případech, kdy lze vycházet
z existujících podkladů, v horizontu 7 let. Provedení pozemkových úprav
pro upřesnění nebo rekonstrukci přídělu vyžaduje pro zeměměřické práce
nasazení cca 700 pracovníků ročně ve shodném časovém horizontu. Celkové kapacity
komerční zeměměřické sféry představují asi 3 500 pracovníků, kteří
pokrývají celkovou poptávku po zeměměřických činnostech, přičemž celkový obrat
těchto firem je odhadován na cca 2,5 mld. Kč ročně. Lze odhadovat, že na činnostech
využívaných v KN (zejména 130 tis. geometrických plánů ročně) je dosahováno
obratu více než 1 mld. Kč při nasazení téměř 2000 zaměstnanců. Z výše
uvedených odhadů lze dovodit, že aniž by byla narušena přiměřená rovnováha
nabídky a poptávky na takto omezeném trhu zeměměřických činností se všemi
negativními důsledky pro objednatele těchto prací, lze uvažovat především o
zapojení zeměměřických firem do digitalizace SGI KN při realizaci
pozemkových úprav pro rekonstrukce a upřesnění přídělů a pro dokončení
scelovacích řízení. Výjimku mohou tvořit státem zadávané práce v bodových
polích a doplňující činnosti při tvorbě GIS pro jiné objednatele
s následným využitím pro katastr nemovitostí.
Časový průběh
programu digitalizace souboru geodetických informací KN je rozvržen do 8 let počínaje
rokem 1999. Takové časové rozložení je v souladu se srovnatelnými procesy
v evropských zemích. Situace v katastru nemovitostí ČR je přitom podstatně
složitější, především pro nutnost doplnění parcel zaniklých v průběhu
kolektivizace a evidovaných zjednodušeným způsobem a velmi naléhavý problém
odstranění následků přídělového a scelovacího řízení. Nelze proto očekávat
významné zkrácení tohoto programu.
Kapacity
katastrálních úřadů je třeba soustředit na digitalizaci map spojenou
s doplněním parcel evidovaných zjednodušeným způsobem, která nevyžaduje
rozsáhlé měřické práce v terénu.
Kapacity komerční
zeměměřické sféry je vhodné využít na rekonstrukce a upřesnění přídělů a
dokončení scelení především jednoduchými pozemkovými úpravami, které vyžadují
rozsáhlé zeměměřické činnosti v terénu, pro které nejsou státní orgány
personálně ani technicky vybaveny a nemohou je zajistit. Do digitalizace souboru
geodetických informací KN ze stávajících měřických podkladů by měly být
zeměměřické firmy zapojeny při doplňování polohových bodových polí nebo
jestliže pro jiného investora zpracovávají podklady pro informační systém o
území. V takových případech by měl stát financovat práce nad rámec potřeb
těchto investorů, které jsou nutné pro využití výsledků v katastru
nemovitostí.
Pozemkové evidence
evropských zemí, které nemají přerušenou kontinuitu vývoje, jsou založeny na
úplném soupisu pozemků se všemi potřebnými údaji včetně údajů o vlastnictví a
dalších věcných právech k nemovitostem (věcná břemena, zástavní práva
apod.) a tyto pozemky jsou odpovídajícím způsobem zakresleny v mapách. Oba
operáty jsou obvykle převedeny do digitální formy nebo se tento převod dokončuje.
Uživatelé informací o nemovitostech mají zpravidla možnost vzdáleného přístupu ke
čtení těchto údajů bez návštěvy katastrálního úřadu. K tomuto cíli
směřuje i katastr nemovitostí České republiky, a to postupnými kroky:
Tyto kroky jsou systematicky realizovány na pozadí postupně se rozvíjejícího trhu s nemovitostmi a tedy i narůstajícího rozsahu dalších činností pro katastrální úřady. Transformační proces v České republice přinesl rozšíření počtu soukromých vlastníků a rozsahu jejich vlastnictví. Vlastníci začali s těmito nemovitostmi svobodně nakládat a počet převodů nemovitostí proto poměrně rychle narůstá. Tento trend bude umocněn připravovaným prodejem státní půdy. Uvedená opatření směřují k dosažení úrovně katastru obvyklé v zemích EU při současném zvládnutí narůstajícího objemu úkolů a dodržení přiměřených lhůt vyřizování na katastrálních úřadech.
Ing.Karel Večeře
Český úřad zeměměřický a katastrální v Praze
Předcházející stránka | Následující stránka |
Aktualizace: 11.12.1999