Předcházející stránka | Následující stránka |
Součinnost zeměměřického a
katastrálního inspektorátu v Praze s komerční sférou
Ing. Jan Seik,Zeměměřičský a katastrální inspektorát v Praze.
Vztah
zeměměřičských a katastrálních inspektorátů (ZKI) a komerční sféry se řídí
ustanoveními § 4 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřičských a katastrálních
orgánech v platném znění. ZKI dohlížejí na ověřování výsledků
zeměměřičských činností, které jsou využívány pro katastr nemovitostí a
státní mapové dílo, dále projednávají porušení pořádku na úseku
zeměměřičství a předkládají návrhy na odejmutí úředního oprávnění. Tento
jednostranný přístup, spočívající v kontrole a sankcích, rozšiřuje ZKI
v Praze o další prvky, mající charakter oboustranné komunikace. Především jde
o prevenci, směřující k omezení četnosti vadných výsledků komerční sféry,
dále pak o sjednocování součinnosti s komerční sférou na katastrálních
úřadech v obvodu působnosti ZKI v Praze.
Prevenci vad provádí
ZKI v Praze metodickou pomocí komerční sféře, která má více forem. Kromě
odborné publicistické činnost a lektorského působení na seminářích
zajišťovaných vzdělávacími organizacemi pořádá ZKI v Praze pravidelně ve
vlastní režii pracovní porady s pracovníky komerční sféry. Obsahová náplň
těchto porad je operativně sestavována podle dotazů a podnětů účastníků. Obvod
působnosti ZKI v Praze je atypický velkým počtem malých subjektů komerční
sféry, průměrná účast na pracovních poradách je 150 osob, po omezení
rozpočtových prostředků ZKI došlo ke zvětšení intervalu porad. Nyní bude ZKI
v Praze pořádat pracovní porady s komerční sférou v nové budově
zeměměřičských a katastrálních úřadů v Praze opět pravidelně
v půlročním cyklu. Účastníci porad oceňují váhu podávaných informací,
pracovníci ZKI zde nevystupují jako lektoři, předkládající své osobní názory,
ale jako představitelé státní správy. Poskytnuté informace jsou stanoviskem ZKI,
platným v obvodu jeho působnosti.
Dosavadní pracovní
porady byly podle podnětů účastníků obsahově zaměřeny především na
problematiku vyhotovování geometrických plánů. Pozitivním jevem je dobrá odborná
připravenost účastníků z řad komerční sféry, není nutné zařazovat
elementární výklady předpisů. Výkladová část porad je omezena pouze na novely
předpisů a na informace o závažných závadách, zjištěných ZKI při dohledu nad
ověřováním výsledků. V programu porad výrazně převažuje jednání o
specifických problémech, u kterých postupy zpracování a formy výsledků nejsou
v předpisech rozpracovány dostatečně detailně. Jako příklad řešené
problematiky lze uvést postup při měření změn, přesahujících styk hranic
katastrálních území na sáhových mapách, připojení měření na identické linie a
úlevy ve stabilizaci podrobných bodů. Obsah budoucích porad se rozšíří i na
další tématické okruhy, zejména na výkon zeměměřičských činností
v prostředí sáhových map po jejich digitalizaci.
Další formou
metodické pomoci ZKI v Praze komerční sféře jsou konzultace s menším
počtem účastníků, případně i s jednotlivci, o konkrétních rozsáhlých a
nebo komplikovaných otázkách. Využívány jsou především pro problematiku bodových
polí, pozemkových úprav a tvorby územně orientovaných informačních systémů.
Nejčastěji konzultovaným tématem u bodových polí je rozvrh sítě PBPP, u
pozemkových úprav jejich obvod. U tvorby územně orientovaných informačních
systémů jsou konzultace zaměřeny především na volbu správného postupu, který
zaručí bezproblémové převzetí výsledků pro účely katastru nemovitostí.
Významným úkolem ZKI
je sjednocování postupů katastrálních úřadů při součinnosti s komerční
sférou. Je nutno přiznat, že na různých katastrálních úřadech jsou odlišné
podmínky pro poskytování podkladů i požadavky na odevzdávanou dokumentaci
výsledků. ZKI pravidelně kontroluje lhůty pro vydání podkladů, lhůty potvrzení
geometrických plánů i důvodnost jejich případného nepotvrzení. Tato kontrolní
činnost přináší konkrétní výsledky při eliminaci nepřiměřeně dlouhých lhůt
i požadavků, které nejsou v souladu s předpisy. V některých
případech ZKI projevuje více tolerance než katastrální úřady při posuzování vad
nepodstatných, nesnižujících využitelnost plánů, a při rozšíření obsahu
geometrických plánů o údaje, které dle předpisů nejsou náležitostí, ale
zvyšují výpovědní hodnotu geometrického plánu. Komerční sféra dosud málo
využívá možnosti stížností u ZKI, zřejmě z obav negativního dopadu na
další součinnost. Tato obava však není důvodná, při projevech nevstřícnosti
katastrálních úřadů ke komerční sféře, motivovaných předchozí stížností má
ZKI dostatek prostředků k zásadní nápravě. Na druhé straně je nutno
zdůraznit, že podáním stížnosti u ZKI nelze dosáhnout benevolentního přístupu
katastrálního úřadu k vadným výsledkům. Tuto skutečnost si představitelé
komerční sféry vesměs uvědomují, 80 % podaných stížností na potvrzování
geometrických plánů bylo oprávněných.
Výsledkem aktivit ZKI
v prevenci vad je i nižší počet řízení o porušení pořádku na úseku
zeměměřictví ověřením vadných výsledků u ZKI v Praze. Přesto jsou však
při dohledu zjišťovány i přestupky velmi vážné, např. vydání vypočtených či
vykonstruovaných hodnot za hodnoty přímo měřené. Nekvalitní výsledky však
pocházejí vesměs od početně nepodstatné skupiny zhotovitelů, jejichž další
existence není perspektivní.
Rozhodující většina
subjektů komerční sféry si plně uvědomuje význam kvality jimi vyhotovovaných
podkladů pro celkovou kvalitu operátu katastru nemovitostí. K dosažení
maximální úrovně katastru je nezbytná úzká součinnost a oboustranná
vstřícnost státní správy i komerční sféry.
Ing. Jan Seik
Zeměměřičský a katastrální inspektorát v Praze
Pod Sídlištěm 9
182 11 Praha 8
tel: 02/84041770
Předcházející stránka | Následující stránka |
Aktualizace: 11.12.1999