Železnice

DTMŽ, Digitální technická mapa železnic má dodavatele systému a datových podkladů

Správa železnic začala vytvářet Digitální technickou mapu železnic (DTMŽ) a připojila se tím k realizaci Digitální technické mapy České republiky (DTM ČR).

Společně s jednotlivými kraji, Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a pod vedením Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (ČÚZK) vzniká ojedinělé dílo, které se stane nedílnou součástí digitalizace agend stavebních řízení a územního plánování a napomůže i k zavádění vysokorychlostního internetu do všech koutů naší republiky.

Personální inzerce na webu Zeměměřiče

Podle generálního ředitele Jiřího Svobody vnímá Správa železnic tuto aktivitu jako nezbytnou součást digitalizace veřejné správy, věnuje jí prioritní pozornost s cílem vybudovat a spravovat novou agendu, jejímž prostřednictvím bude s veřejnou správou sdílet informace o železniční infrastruktuře. Samotný vznik DTM ČR propojením DTM jednotlivých krajů, DTMŽ a DTM ŘSD, vše prostřednictvím Digitální mapy veřejné správy (DMVS) vedené ČÚZK, je pro její účastníky náročný úkol z hlediska technického, organizačního i finančního. Navíc prověří schopnosti vzájemné koordinace většího počtu subjektů jak na samotném vzniku, tak na nastavení dlouhodobé udržitelné spolupráce.

„V současnosti vznikající první generaci DTM ČR zastřešuje Koordinační rada správců DMVS a digitálních technických map zřízená Radou vlády pro informační společnost a vedená místopředsedou ČÚZK. Prostřednictvím delegovaných zástupců Správy železnic v ní uplatňujeme naše zkušenosti, požadavky i vize,“ uvádí Jiří Svoboda.

Nová kvalita popisu železniční sítě

Digitální technická mapa železnic se primárně buduje pro potřeby Správy železnic. Přináší novou kvalitu do stávajícího popisu železniční sítě. Za celou železniční síť se sjednotí, doplní a zpřístupní dosud roztříštěná, neúplná nebo vícenásobná data. Díky tomu bude vyhovovat čím dál vyšším nárokům například pro vlakové zabezpečovače. V praxi tato data najdou široké uplatnění, a to i jako garantovaný podklad pro projektanty.

Ze současných 5800 kilometrů kolejí, které již jsou v kvalitě umožňující robotizované práce při stavbě a údržbě, se předpokládá síťové pokrytí v rozsahu přibližně 15 500 kilometrů kolejí. Účelně pořizovanými daty se tak uspokojí maximum požadavků, které budou sdíleny v rámci všech souvisejících agend.

Digitální technická mapa železnic, vedle už zmíněného rozsahu kolejí, zahrnuje také 40 000 kilometrů sítí a pokrývá 21 000 hektarů území, ve kterém Správa železnic spravuje pro kraje základní prostorovou situaci.

Informační systém se buduje tak, aby v souladu se všemi informačními systémy DTM krajů, ŘSD a ČÚZK plnil svou roli v DTM ČR a do roku 2025 i všechny potřeby Správy železnic. Organizačně a odborně se na realizaci DTMŽ významně podílí vlastní železniční geodeti Správy železnic, neboť tato oblast má ve státní organizaci dlouhou tradici a je zárukou úspěšného vybudování a provozu DTMŽ.

IS DTMŽ a data do něj

V průběhu roku 2022 byli vybráni zhotovitelé pro systém a data.

Informační systém DTMŽ dodá společnost Ness Czech, která ve výběrovém řízení vyhrála s cenou 972 272 393 Kč (záznam na Hlídači státu).

Data pro DTMŽ dodá sdružení firem Gefos, Hrdlička, Geošrafo a Primis – ve výběrovém řízení vyhráli s cenou 1 206 047 901 Kč (záznam na Hlídači státu

Zdroj: Správa železnic, redakčně doplněno