Předcházející stránka | Následující stránka |
Příprava odborníků na územní
informační systémy
Ing. Vladimíra Žufanová, VUT FAST Brno Veveří 95
1. Úvod
Geografické
informační systémy a jejich rozšíření je v dnešní době téma skloňované
ve všech pádech. Možnosti jejich využití se ukazují ve spoustě oborů, ale
zejména s geodézií, kartografií a katastrem jsou podvědomě spojované. Důvody
jsou jednoznačné. GIS jsou založeny na prostorových informacích o území,
ke kterým jsou připojeny další tématicky zaměřené atributy. Prostorové
informace o objektech a vzájemné vazby mezi nimi jsou obsaženy v mapě, jíž
tvorbou se geodézie a kartografie zabývá.
Zejména kartografii
však nelze s geografickým informačním systémem zaměňovat. Kartografie se
zabývá technologií vytváření map, využitím a jejich studiem. Až potud má
s GIS stejný směr. Kartografie se ale týká i teorie zobrazování referenční
plochy zemského povrchu do roviny, kartografické polygrafie a reprodukce apod., což
v případě GIS není předmětem řešení. GIS zase na druhou stranu pomáhá
řešit problémy sociálního a ekonomického rázu či otázky zdravotnictví, dopravy a
dalších směrů, které s kartografií nemají mnoho společného.
Vazba geografických informačních systémů a kartografie je však natolik úzká, že
lze využívat jak kartografická díla při tvorbě GIS, tak principy GIS pro sestavení
zejména tématických map.
2. Mezioborové studium geografických informačních systémů
Protože jsme si
uvědomovali spřízněnost geodézie a kartografie s geografickými informačními
technologiemi, vznikla snaha o zavedení výuky týkající se tvorby a využití GIS.
Problémy ekonomického a finančního rázu nedovolovaly řešit tuto ideu v rámci
Ústavu geodézie a tak bylo rozhodnuto o vzniku mezioborového studia Geografických
informačních systémů, který zaštítil Ústavy vodního hospodářství obcí, Ústav
železničních konstrukcí a staveb a Ústav geodézie. Pro zajištění výuky tohoto
zaměření byla v rámci grantu vybudovaná na Ústavu vodního hospodářství
obcí učebna se čtyřmi dvoumonitorovými pracovišti.
Zahájení výuky
prvních zájemců bylo ve školním roce 1994/95. Studium bylo rozloženo do
5 semestrů, začínalo ve třetím ročníku studia v letním semestru a
končilo vypracováním diplomových prací týkajících se GIS. Výuku zajišťovaly
jednotlivé ústavy a externí zaměstnanci.
ročník |
zimní semestr |
rozsah výuky |
letní semestr |
rozsah výuky |
3. |
- |
- |
MicroStation I | 0/3 |
4. |
MicroStation II | 0/2 |
Databáze | 0/2 |
Základy počítačové kartografie | 0/2 |
MicroInfo, MapInfo | 0/2 |
|
5. |
Programový modul MGE | 0/2 |
Tématicky orientovaný GIS | 0/4 |
Programový modul LIDS | 0/2 |
Posléze však
začaly vystupovat problémy s koordinací znalostí, se kterou studenti jednotlivých
oborů do studia nastupovali. Nesoulad se projevoval zejména v otázkách
kartografie, neboť studenti jiných oborů než geodézie dosud neměli možnost získat
přehled v problematice používaných souřadnicových systémů, kladů mapových
listů, mapových měřítkách aj. Jednotlivé zainteresované obory se také
z důvodu preferencí vlastního zaměření začaly osamostatňovat, vznikaly
problémy s technickým a odborným zajištěním a úroveň výuky znatelně klesla.
Důsledkem bylo, že v roce 1999 končili poslední absolventi mezioborového studia
a výuka problematiky GIS se přesunula na jednotlivé obory. Význam mezioborového
studia ale nelze zatracovat, neboť dalo první impuls možnosti vzdělávání se v
informačních technologiích.
Od vzniku
mezioborového studia bylo zpracováno několik diplomových prací tématicky
zaměřených na geografické informační systémy, při řešení kterých studenti
získali nedocenitelné praktické zkušenosti. Diplomové práce zahrnují jak
koncepční studie tvorby GIS, tak i konkrétní aplikace. Příkladem mohou být tituly:
Aplikační SW GENAMAP pro potřeby lesního hospodářství ve vybraném území
(R. Bičiště, 1996), Aplikace digitálních metod sběru a analýzy dat
v archeologii za použití prostředků GIS pracujících na platformě MicroStation
(M. Kučera, 1996), Zdrojová data pro potřeby GIS na bázi GENAMAP (P. Ohera,
1996), Tvorba GIS v jižní části Moravského krasu (V. Žufanová, 1996),
Městský informační systém Brna (M. Kabátová, 1997), Lokální informační systém
přírodní rezervace Velké Dářko (J. Koudelová, 1997), Koncepce informačního
systému CHKO Moravský kras (R. Křížek, 1997), Koncepce informačního systému
obecních úřadů (S. Moncz, 1997), Možnosti využití MicroStation Geographics
v GIS (P. Zíka, 1997), Analýza zpřístupnění nekompatibilních dat
v GIS (R. Vičan, 1998) a další.
3. Výuka geografických informačních technologií na ústavu geodézie
Ústav geodézie se
snažil o vybudování zázemí pro zájemce o problematiku GIS a v roce 1996 byla
v rámci grantu vybudovaná laboratoř. Ta v současné době obsahuje jedno
dvoumonitorové pracoviště na platformě Windows NT s instalacemi software
MicroStation a Mapping Office a pracovní stanice SGI s operačním systémem IRIX
6.2 a instalací Oracle, který z technických důvodů v současné době není
zprovozněn. Za podpory VUT byla zakoupena licence na GENAMAP a pro účely zpracování
diplomových prací je zde také dostupné ArcInfo a MaGIS.
Výuka geografických
informačních systémů se řeší v rámci různých výukových předmětů.
ročník |
zimní semestr |
rozsah výuky |
letní semestr |
rozsah výuky |
1. |
Textové a tabulkové procesory | 0/2 |
- |
- |
2. |
Počítačová grafika | 2/2 |
Databázové systémy | 1/2 |
3. |
Programový systém MicroStation | 0/2 |
- |
- |
5. |
Územní informační systémy | 2/2 |
Územní báze dat1) | 2/2 |
1)
Pro zaměření fotogrammetrie.Celkově je výuka orientována na obecné principy tvorby GIS a jeho propojení na CAD. Zřetel je zde zejména kladen na polohopisnou a výškopisnou složku databázového záznamu a postupně na 3D výstupy.
4. Závěr
Po zkušenostech získaných během posledních pěti let se kloníme k výuce, která není úzce specializovaná na jednotlivé SW produkty a jejich propojení. V současnosti totiž dochází ke stírání rozdílů mezi CAD a GIS, kde pro účely projektování či tvorbu map již CAD systémy obsahují palety nabídek konkrétně definovaných jak po grafické stránce, tak i atributově. Uvědomujeme si ale, že přestože GIS není páteří studia geodézie a kartografie, je její nedílnou součástí. A uvědomit by si to měli i samotní studenti a využívat možností samostudia, kterému škola podporuje vybudováním fakultní studovny či zřízením Internetových pracovišť tamtéž.
Ing. Vladimíra Žufanová
VUT FAST Brno
Veveří 95
Brno
e-mail: gdzuf@fce.vutbr.cz
Předcházející stránka | Následující stránka |
Aktualizace: 11.12.1999